کاربرد مفاهیم فیزیک در آموزش مفاهیم شیمی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 استادیار فیزیک گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دبیرفیزیک آموزش و پرورش، ناحیه 1، تبریز، ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

استفاده از روش های تدریس مناسب و  کارا می تواند فرایند آموزش را تسریع و عمیق تر نماید. عدم توجه به بیان مفاهیم و عدم استفاده از مثالهای کاربردی درشیمی سبب می شود دانش آموزان  با جنبه تئوریک این درسها ارتباط مناسبی برقرار نکنند و انگیزه کافی برای یادگیری درس های پایه در آنها به وجود نیاید. این تحقیق با هدف کاربرد اصول فیزیک در آموزش مفاهیم شیمی به دانش آموزان و دانشجویان صورت گرفته است. روش تحقیق حاضر از نوع مرور ادبیات پژوهشی است. پژوهش های صورت گرفته در بین سال های 1996 تا 2022 در حوزه کاربرد مفاهیم فیزیک در آموزش مفاهیم شیمی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که استفاده از مفاهیم فیزیک در تدریس مفاهیم شیمی موجب افزایش علاقمندی و نگرش تحصیلی مثبت در درس شیمی می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Application of physics concepts in teaching chemistry concepts

نویسندگان [English]

  • ناصر کریمی 1
  • زینب شجیع 2
  • حسین واحدی 3
1 استادیار فیزیک گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 دبیرفیزیک آموزش و پرورش، ناحیه 1، تبریز، ایران
3 استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده [English]

Using appropriate and efficient teaching methods can speed up and deepen the education process. lack of attention to pay attention to the expression of concepts and lack of attention to use practical examples in chemistry causes students to not make a proper connection with the theoretical aspect of these lessons and not to have enough motivation to learn basic lessons in them. This research has been done with the aim of applying the principles of physics in teaching chemistry concepts to students. The current research method is a review of research literature. Researches conducted between 1996 and 2022 in the field of application of physics concepts in teaching chemistry concepts have been investigated. The results of the research show that the use of physics concepts in teaching chemistry concepts increases the interest and positive academic attitude in the chemistry course

کلیدواژه‌ها [English]

  • Principles of physics
  • teaching chemistry
  • application of concepts
پویش در آموزش علوم پایه/ دوره چهارم، شماره اول/ بهار۱۳۹۷ تأثیر کاربرد مفاهیم فیزیک در آموزش مفاهیم مشتق و انتیگرال بر انگیزش تحصیلی ریاضی دانش آموزان
پذیرفته شده در فصلنامه تعلیم و تربیت  : تأثیر یادگیری مبتنی بر پروژه برعملکرد تحصیلی دانشجومعلمان فیزیک در درس مبانی الکتریسیته و مغناطیس-ناصر کریمی، رحیم بدری و حسین عبادی
Baran, M., & Maskan, A. (2011). The effect of project-based learning on pre-service physics teachers electrostatic achievements. Cypriot Journal of Educational Sciences, 5, 243-257.
DeGone, B. (2021). The impact of project-based learning on students in high school chemistry in rural maine. Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Science. The Graduate School, The University of Maine.
Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M., Smith, M. K., Okoroafor, N., Jordt, H., & Wenderoth, M. P. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 111(23), 8410–8415.
Ganyaupfu, E. M. (2013). Teaching methods and students’ academic performance. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 2, 29-35.
Karimi N, Vahedi H. (2020). The effect of mathematical skills training in teaching physics on promoting task value and minimizing educational burnout among high school grade twelve students. Tech. Edu. J. 14(3): 681-688
Layton, D., Davey, A., & Jenkins, E. (1986). Science for special social purposes: Perspectives on adult scientific literacy. Studies in Science Education, 13, 27-52
National Research Council. (2000). Inquiry and the national science education standards: Aguide for teaching and learning. The National Academies Press.
Osborne, J.F., & Collins, S. (2000). Pupilsí and Parentsí Views of the School Science Curriculum. London: Kingís College London. Oxford University Department of Educational Studies. (1989). Enquiry into the Attitudes of Sixthformers towards Choice of Science and Technology Courses in Higher Education. Oxford, UK: Department of Educational Studies.
Tsybulsky, D. & Muchnik-Rozanov, Y. (2019). The development of student-teachers' professional identity while team-teaching science classes using a project-based learning approach: A multi-level analysis. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 79(1), 48-59.
Van Brakel, J. (1997). Chemistry as the science of the transformation of substances. Synthese, 111(3), 253–282.
Weisberg, M., Needham, P., & Hendry, R. (2019). Philosophy of chemistry. In E. N. Zalta (Ed.), The Stanford encyclopedia of philosophy (Spring 2019 Edition).
Ziman, J. (1994). The rationale of STS education is in the approach. In J. Solomon & G.S. Aikenhead (Eds.). STS Education: International perspectives on reform. New York: Teachers College Press, pp: 21-31.