آموزش نانو فناوری در مدارس

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دبیر شیمی آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران

2 دبیر مشاوره آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران

3 دبیر ادبیات آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران

4 دبیر تاریخ آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران

5 دبیر جامعه شناسی آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران

چکیده

   در جهان معاصر توجه به علوم و فناوری­های نو برای دستیابی به پیشرفت از عناصر اساسی به شمار می­آید. بی شک شناخت درست علوم و فنون جدید، آموزش و نهایتاً به کارگیری آن­ها عامل اصلی رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و اقتصادی است .بدیهی است که بدون توجه به این امر تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی به نحو مقتضی امکان پذیر نخواهد بود. در بین فناوری­های نو، فناوری نانو توجه همگان را به خود معطوف کرده است. این فناوری که یک رویکرد در تمامی رشته­های علوم و مهندسی است، توانایی تولید مواد، ابزار و دستگاه­های نوین را با دست کاری سطوح اتمی و مولکولی دارد. امروزه حوزه­ی این فناوری به اکثر علوم پایه و مهندسی کشیده و مقبولیت بین رشته­ای یافته است. گستره­ی کاربرد این فناوری در حوزه پزشکی، فناوری زیستی، مواد، فیزیک، مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی، بهداشت، کشاورزی و ... نظام‌های آموزشی را برآن می­دارد تا با ارائه مفاهیم و سرفصل­های مربوط به نانو مواد و کاربردهای آن، آگاهی دانش آموزان را دراین زمینه علمی افزایش دهند. با گنجانیدن مطالب مرتبط با نانوفناوری به صورت تدریجی در کتب علوم و شیمی دوره متوسطه می­توان تا حدودی خلاء آگاهی دانش آموزان در این شاخه علمی را جبران کرد. هر چندکه آموزش اصولی این فناوری مستلزم برنامه ریزی مدون می­باشد. استفاده از ابزارهای مناسب، تصاویر و طرح­های تحقیق کلاسی می­تواند در انتقال مفاهیم اصلی به دانش آموزان و درک بهتر مقیاس­ها بسیار مفید باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teaching nanotechnology in schools

نویسندگان [English]

  • فاطمه قربانی 1
  • محمد اصلانی راجعونی 2
  • علی اکبر غلامرضایی 3
  • ایرج شهسواری 4
  • نور محمد محمد حسنی 5
1 دبیر شیمی آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران
2 دبیر مشاوره آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران
3 دبیر ادبیات آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران
4 دبیر تاریخ آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران
5 دبیر جامعه شناسی آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران
چکیده [English]

In the contemporary world, paying attention to new sciences and technologies is one of the basic elements to achieve progress. Undoubtedly, the correct understanding of new sciences and techniques, education and finally their application is the main factor of cultural, social, industrial and economic growth and development. It is obvious that without paying attention to this, the realization of educational and research goals will not be possible in an appropriate manner. Was. Among the new technologies, nanotechnology has attracted everyone's attention. This technology, which is an approach in all fields of science and engineering, has the ability to produce new materials, tools and devices by manipulating atomic and molecular levels. Today, the field of this technology has extended to most basic sciences and engineering and has gained interdisciplinary acceptance. The scope of the application of this technology in the field of medicine, biotechnology, materials, physics, mechanics, electricity, electronics, chemistry, health, agriculture, etc. requires educational systems to provide related concepts and topics. to nano materials and their applications, to increase students' awareness in this scientific field. By gradually including the materials related to nanotechnology in the science and chemistry textbooks of secondary school, it is possible to partially compensate for the lack of knowledge of students in this scientific branch. Although the basic training of this technology requires written planning. The use of appropriate tools, images and classroom research plans can be very useful in conveying the main concepts to students and better understanding the scales.

کلیدواژه‌ها [English]

  • New sciences
  • nanotechnology
  • nanomaterials
  • education
  • schools