مقایسه آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی موج وار با آموزش سنتی در تدریس فصل دوم شیمی دانش آموزان پسر پایه دهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر شیمی آموزش پرورش، منظقه 4، تهران، ایران

2 دانشیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 استادیارشیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

      هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی موج وار بر یادگیری درس شیمی دانش آموزان پسر سال اول متوسطه دوم  بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل آموزش و پرورش منطقه 4 تهران بوده وحجم نمونه دبیرستان ابوذر غفاری با تعداد 41 نفر دانش آموزپسر پایه دهم است که در دو کلاس 20 و 21 نفره جای گرفتند. در این پژوهش از روش پیش آزمون –پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل وبرای هر دو گروه آزمایش و کنترل در شرایط یکسان اجرا شد. شیوه آموزش در گروه گواه به این صورت بود  که دانش آموزان مباحث مورد نظر را با روش تدریس سنتی و مرسوم آموزش دیدند و در گروه آزمایش دانش آموزان  با مدل طراحی آموزشی موج وار آموزش دیدند. پایایی آزمون گرفته شده با فرمول کودر- ریچاردسون 20، مقدار 0.94 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره[1] استفاده شد نتایج تحقیق نشان داد که مدل طراحی آموزشی موج وار تاثیر مثبت معنا داری نسبت به روش تدریس سنتی داشته است(p<0.05)
 
[1]MANCOVA

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of education based on wave-based educational design model with traditional education in teaching the second semester of chemistry to 10th grade male students

نویسندگان [English]

  • علی فرهودی 1
  • وحید امانی 2
  • اسماعیل اولی 3
1 دبیر شیمی آموزش پرورش، منظقه 4، تهران، ایران
2 دانشیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 استادیارشیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the effect of education based on the wave-based educational design model on the learning of the chemistry course of the first year students of the second secondary school. The statistical population of this research includes the education of the 4th district of Tehran, and the sample size is Abuzar Ghaffari High School with the number of 41 male students of the 10th grade who were placed in two classes of 20 and 21 students. In this research, the pre-test-post-test method was carried out with the control group and experimental group for both experimental and control groups under the same conditions. The reliability of the test taken with Kuder-Richardson 20 formula was 0.94. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) method was used to analyze the data. The results of the research showed that the wave educational design model had a significant positive effect compared to the traditional teaching method (p<0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • wave-based educational design model
  • MANCOVA
  • Chemistry
برزگر، راضیه، و علی آبادی، خدیجه، و نیلی، محمدرضا. (1393). مقایسه ی اثربخشی طراحی آموزشی مبتنی بر الگوی گانیه و دیک و کاری بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی. اندیشه های نوین تربیتی، 1، 118- 97.
عبدلی، سمیه ،1399،مدل طراحی آموزشی موج وار، دومین همایش ملی فناوری آموزشی: چالش ها، فرصت ها و دستاورد ها،1-11
عبدلی بزچلوئی ،سمیه و باقری محسن و موسوی پور، سعید ،(1398)، تأثیر آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی موج وار بر یادگیری و یادداری دانشجویان، پژوهش در برنامه ریزی درسی،سال شانزدهم،دوره دوم،شماره 35،صفحات 162-172
کرمی، مرتضی و فردانش، هاشم وعباسپور، عباس، و معلم، مهناز. (1388). مقایسه ی اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی سیستمی و سازنده گرا در آموزش مدیران. دو فصلنامه ی مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی،3، 30- 9.
Javad, M, Eng, S.L.,Mohamad, A. R. (2015). Developing Reading Comprehension Modules to Facilitate Reading Comprehension among Malaysian Secondary School ESL Students. International Journal Of Instruction, 2, 139-154.
Kristen Lina Heaster-Ekholm. (2020). Popular Instructional Design Models:Their Theoretical Roots and Cultural Considerations, International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), Vol. 16, Issue 3 , pp. 50-65
Merrill, M. D. (2009). Finding e3 (effective, efficient and engaging) Instruction. Educationalnal Technology, 49(3), 15-26.
Merril, M.D. (2007). Basic principles of instruction: one syntaxes. New trends and issues in instructional design and technology. Translated by Mohamadreza Vahdani, Hossein Eskandari and darush Noroozi. Avaye noor publication, Tehran. [Persion].
Merrill, M. D. (2007). First principles of instruction: a synthesis. In R. A. Reiser & J. V. Dempsey (Eds.), Trends and Issues in Instructional Design and Technology, (2nd Edition), 2, 62-71. Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
Merrill, M. D. (2007). A task-centered instructional strategy. Journal of Research on Technology in Education, 40(1), 33-50.
Merrill, M. D. (2002). "First principles of instruction". Educational Technology Research and Development, 50(3), 43-59. Merrill, M. D. (2002). A pebble-in-the-pond model for instructional design. Performance Improvement, 41(7), 39-44.
Rosenberg-kima, R. B. (2012). Effects of Task -Centered vs. Topic-Centered Instructional Strategy Approaches on Problem Solving: Learning to Program in Flash. Unpublished Doctora Dissertation, Florida State University