راهبردهای تدریس موثر و درست درآموزش علوم تجربی و تاثیر آن بریادگیری دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر شیمی آموزش و پرورش، منطقه تهرانسر، تهران، ایران

2 دانشیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

در پژوهش حاضر، راهبردهای تدریس موثر و درست درآموزش علوم تجربی و تاثیر آن بر روی یادگیری دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفته است و روش پژوهش، توصیفی_پیمایشی است.هدف از این تحقیق بررسی روش های نوین تدریس از جمله روش همیاری، اکتشافی، بازدید علمی و پروژه در درس علوم تجربی می باشد تا معلمان این حوزه، با استفاده از این روش ها بتوانند دانش آموزانی با روحیه خلاق و توانمند پرورش دهند. یافته ها بیانگر این است که روش اکتشافی ، روش پروژه ، روش کاوشگری و روش ایفای نقش در یادگیری دانش آموزان تاثیر دارد.و همچنین در این پژوهش ،روش تدریس اکتشافی نسبت به سه روش تدریس دیگر بر یادگیری دانش آموزان، تاثیر بیشتری داشت. در نهایت تلفیق هر یک از این چهار روش در امر آموزش علوم تجربی می تواند تأثیر شگرفی بر آموختن محتوای درس علوم تجربی در مقطع ابتدایی و متوسطه بگذارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effective and correct teaching strategies in teaching experimental science and its impact on students

نویسندگان [English]

  • رضا عبداللهیان بلوچی 1
  • وحید امانی 2
  • اسماعیل اولی 3
1 دبیر شیمی آموزش و پرورش، منطقه تهرانسر، تهران، ایران
2 دانشیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده [English]

In the current research, effective and correct teaching strategies in teaching experimental science and its impact on students' learning have been investigated, and the research method is descriptive-survey. The purpose of this research is to investigate new teaching methods, including collaborative, exploratory, scientific visit, and project methods in the course of experimental sciences, so that the teachers of this field, using these methods, can raise students with a creative and capable spirit. The findings indicate that the discovery method, project method, exploration method and role-playing method have an effect on students' learning. In addition, in this research, the discovery teaching method had a greater effect on students' learning than the other three teaching methods. Finally, the integration of these four methods in teaching experimental sciences can have a tremendous impact on learning the content of experimental sciences in elementary and secondary schools.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching method
  • experimental science education
  • teacher
  • student
 
احمدی، غلامعلی (1380)، بررسی میزان همخوانی و هماهنگی بین سه برنامه ی اجرا شده و کسب شده در برنامه ی جدید آموزش علوم دوره ی ابتدایی پژوهشکده ی تعلیم و تربیت.
بهرنگی، محمدرضا (1378)، الگوهای جدید تدریس، انتشارات تابان تهران.
 
پرویزیان، محمد علی (1384)، بررسی آموزش کاوشگری در درس علوم تجربی پایه های سوم تا پنجم مدارس ابتدایی استان مرکزی، مؤسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی.
تاجیک،فرناز،زارع،زهرا(1396)،روش های موثر در تقویت یادگیری در آموزش علوم تجربی،صفحه۱۱.
جعفری ثانی،حسین،حجازی،زهرا،وقاری زمهریر،زهرا(1395)،بررسی تاثیر روش تدریس تفحص گروهی بررشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان،صفحه۳۷.
دادستان، پریرخ (1376)،  بررسی توان ذهنی و درک مفاهیم دانش آموزان دوره ی ابتدایی به منظور تعیین استانداردهای آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.
شعبانی، حسن(1385)، مهارتهای آموزشی روشها و فنون تدریس. انتشارات سمت تهران، صفحه ۲۷.
شورای عالی آموزش و پرورش برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران تهران وزارت آموزش و پرورش،(1390).
شیربگی،ناصر(1390)،بررسی دیدگاه های دان آموزان،والدین ودبیران، صفحه  ۷۷.
صفوی، امان الله (1379)، کلیات روش تدریس، مرکز تربیت معلم کد ۱۰۰۲، صفحه ۳۸.
صفوی، امان الله (1387)، کلیات روشها و فنون تدریس، انتشارات معاصر تهران.
فتحی، کوروش، و اجارگاه، کورش (1374)، سیر تحول برنامه ریزی درسی در آموزش علوم در سطح جهانی رشد تکنولوژی آموزشی، دوره دهم، شماره ۸.
فلاحیان، ناهید، آرام، محمد باقر، نادری، مریم، و احمدی، آمنه (1389)، روش" آموزش مطالعات اجتماعی، کد ۶۰۰۰ انتشارات سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی فصل اول، صفحه ۸.
میرزایی، جمشید ، اکار، حمید، و کریمی منش ، شمش الدین (1394)، آموزش مطالعات اجتماعی ویژه دانشجویان علوم تربیتی، کد: ۳۳۱۱۲۳، انتشارات پالیز سخن، تهران، صفحه ۱۱.
میرزایی، جمشید، و خزایی، فاطمه (1394)، آموزش و پرورش در قاب جامعه شناسی، انتشارات نظری، صفحه ۲۲.
میرزایی، جمشید، و خزایی، فاطمه (1395)، تحلیل مسائل اجتماعی، انتشارات سخن ایمان، تهران، صفحه ۱۷.
ملکی، حسن (1386)، مقدمات برنامه ریزی درسی، انتشارات سمت، تهران.
مهر محمدی ، محمود (1379)، بازاندیشی فرایند یاددهی- یادگیری و تربیت معلم، انتشارات مدرسه: تهران.
یغما، عادل (1374)، کاربرد روشها و الگوهای تدریس، انتشارات مدرسه، تهران.
Daluba, Noah Ekeyi1. (2013) Effect of Demonstration Method of Teaching on Students’ Achievement in Agricultural Science Department of Vocational and Technical Education, Kogi State University, Anyigba, Nigeria, page 5.
Kolodziejski, Maciej & Przybysz-Zaremba, Małgorzata. (2017). Project Method in Educational Practice. University Review. 1, Page 31.
Ma, Z. (2020). Role play as a teaching method to improve student learning experience of a bachelor degree programme in a transnational context: an action research study. Compass: Journal of Learning and Teaching, 13(1), page 6.