کج فهمی‌های رایج در مفهوم سوختن در دانش‌آموزان پایه دهم تا دوازدهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر شیمی آموزش و پرورش، پژوهشسرای ابوعلی سینا ، تبریز، ایران

2 دانش‌آموز، پژوهشسرای ابوعلی سینا ، تبریز، ایران

چکیده

         کج فهمی به ساختار دانشی اطلاق می شود که در بافت‌های گوناگون فعال می‌شود و در مقابل تغیر مقاوم است و یکی از مهمترین عواملی است که مانع یادگیری معنی‌دار و دائم دانش‌آموزان می‌شود. در نتیجه برای معلمان ضروری است که از این کج فهمی‌ها اطلاع داشته باشند تا در فهم عمیق مطالب دانش‌آموزان را یاری کنند. هدف از ارائه این مقاله بررسی و یافت کج فهمی‌های دانش‌آموزان در زمینه سوختن مواد و همچنین تفاوت‌های سوختن کامل و ناقص مواد است. در این تحقیق فرآیند انجام شده در مدارهای الکترونی در هنگام تولید نور و شعله در حین سوختن بحث شده است تا مواردی که دانش‌آموزان در فهم آن دچار مشکل هستند مشخص شود. به این منظور کج فهمی‌های مربوط به سوختن پژوهشی در بین  سی و هشت نفر از دانش‌آموزان رشته تجربی پایه دهم تا دوازدهم مدرسه الزهرا بخش خواجه، استان آذربایجان شرقی انجام شد. نتایج نشان داد که دانش‌آموزان در تشخیص تفاوت‌های بین سوختن ناقص و کامل و مواردی از این دست دچار ابهام و کج فهمی هستند. 52 درصد از دانش‌آموزان متوجه شدند که انرژی حاصل از سوختن کامل بیشتر از انرژی حاصل از سوختن ناقص است و بقیه در تشخیص تفاوت‌های سوختن ناقص و کامل دچار ابهام هستند. 21 درصد از دانش‌آموزان گمان می‌کنند که تنها ترکیبات کربن‌دار هستند که توانایی سوختن دارند. در این پژوهش سعی شده تعدادی از این کج فهمی‌ها ذکر شود تا مورد توجه معلمان قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Common misunderstandings in burning

نویسندگان [English]

  • الهه حبیب‌زاده 1
  • آیدا راسخی 2
  • رعنا نیکمنش 2
1 دبیر شیمی آموزش و پرورش، پژوهشسرای ابوعلی سینا ، تبریز، ایران
2 دانش‌آموز، پژوهشسرای ابوعلی سینا ، تبریز، ایران
چکیده [English]

Misconceptions refer to the structure of knowledge that is activated in various contexts and is resistant to change. In other words, any kind of scientific flaw in a person's knowledge structure is called a misunderstanding. A misunderstanding refers to previous notions, non-scientific thoughts and beliefs, and mixed concepts and shows a state in which students' opinions are completely contrary to modern scientific interpretation. And it is also one of the most important factors that prevent students from meaningful and permanent learning. As a result, it is necessary for teachers to be aware of these misunderstandings in order to help students understand the material in depth. In order to investigate the misunderstandings related to burnout, a research was conducted among thirty-eight experimental students (all three grades) of Al-Zahra school. In this survey, it was found that students have confusion and misunderstanding in distinguishing the differences between incomplete and complete burning and such cases. In this research, we have tried to mention some of these misunderstandings in order to attract the attention of teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Burning
  • flame
  • misunderstanding
اکبرپور گنجه، احمد، و امانی، وحید(1400). بررسی کج فهمی های دانش آموزان پایه دوازدهم در مفاهیم اسید-باز، از طریق آزمون تشخیصی سه ردیفی. پویش در آموزش علوم پایه.8(25)، 59-74.
بیاتی، غلامرضا، نجف‌زاده، کیان، و بنده‌ای، محمد(1393). تعیین انرژی تلف شده  به وسیله احتراق ناقص و تولید مونوکسید کربن در گازهای خروجی از واحد های چهار گانه نیروگاه بندرعباس و ارائه راهکار. کنفرانس نیروگاه های برق کشور.
حقی،طاهره(1395).بررسی کج فهمی‌های دانش‌آموزان پایه سوم متوسطه مفهوم واکنش‌های شیمیایی. نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران. دانشگاه زنجان.
زارع ، حسین و شریفی ، علی اکبر (1395). روان شناسی شناختی. تهران.دانشگاه پیام نور.
سعادتی، مسعود(1394). فصل نامه رشد آموزش شیمی،شماره 113.
طباطبائی بافقی، سیما (1395). بررسی هفت کج فهمی رایج در درس شیمی. نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران. دانشگاه زنجان.
عظمت، جعفر و خدائی، علیرضا(  1399 ). بررسی کج فهمی‌های رایج دانش آموزان در مفاهیم مرتبط با پیوندهای شیمیایی. گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان تبریز.
محمودی ، منصوره و موسوی ، سید محسن (1399). بررسی کج فهمی های دانش آموزان در مفهوم سوختن و شعله. یازدهمین کنفرانس آموزش شیمی. دانشگاه فرهنگیان اصفهان.
مهدوی، شهلا، و نکویی، پریسا(1392). بررسی عوامل موثر بر واکنش سوختن. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران. دانشکده شیمی دانشگاه سمنان.
-Boo, H. K. (1995). A burning issue for chemistry teachers. Teaching and Learning, 15(2). 52-60
-Boujaoude, S. B. (1991). A Study of the Nature of ۵] Students' Understanding about the Concept of Burning. Journal of Research in Science Teaching, 28(8),689-704