طراحی آزمایش تهیه نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن جهت تفهیم علم نانو به عنوان یک فناوری نوین در زمینه توسعه پایدار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی آلی، دانشگاه کردستان، ایران

چکیده

    نانومواد با خواص شگفت‌انگیز و مفید خود، روز به روز در زندگی انسان رواج بیشتری پیدا می کنند و آشنایی با خواص این ذرات می تواند بر کیفیت زندگی انسان تاثیر بسزایی داشته باشد. جای خالی مفاهیم مرتبط با فناوری نانو به عنوان یکی از فنون تاثیرگذار در تحقق اهداف توسعه پایدار، در کتب آزمایشگاه علوم تجربی دوره متوسطه بسیار احساس می شود و گنجاندن مفاهیم اولیه این علم در مواد درسی سطوح مختلف تحصیلی اهمیت فراوانی دارد. از آن جا که آموزش هر مفهومی بصورت عملی و آزمایشگاهی تاثیر فراوانی در یادگیری عمیق آن مفهوم دارد و فناوری نانو نیز به عنوان علمی که خاستگاه تجربی و آزمایشگاهی دارد، در این پژوهش به طراحی آزمایش ساده تهیه نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن در آزمایشگاه مدرسه، جهت آشنایی دانش آموزان با علم نانو بصورت عملی پرداخته و در نهایت با شناسایی ساختار این مواد به­وسیله آهنربا و میکروسکوپ الکترونی روبشی به تشریح مفهوم نانو و اهمیت آن در توسعه پایدار و کاربردهای متفاوت آن در زندگی می­پردازیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing an experiment to prepare iron magnetic nanoparticles to understand nanoscience as a new technology in the field of sustainable development

نویسندگان [English]

  • اکرم آشوری 1
  • امین کریمی زاده 2
1 استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی آلی، دانشگاه کردستان، ایران
چکیده [English]

Nanomaterials with their amazing and useful properties are becoming more popular in human life day by day, and getting to know the properties of these particles can have a significant impact on the quality of human life. The void of concepts related to nanotechnology as one of the effective techniques in achieving the goals of sustainable development is very felt in the experimental science laboratory books of secondary school and it is very important to include the basic concepts of this science in the teaching materials of different educational levels. Teaching any concept in a practical and laboratory manner has a great impact on the deep learning of that concept, and nanotechnology as a science that has experimental and laboratory origins, in this research, we designed a simple experiment to prepare magnetic iron oxide nanoparticles in the school laboratory, in order to familiarize students with Nano science is practical and finally, by identifying the structure of these materials by magnet and scanning electron microscope (SEM), we explain the concept of nano and its importance in sustainable development and its different applications in life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • magnetic nanoparticles
  • Nanotechnology
  • sustainable development