بررسی و مطالعه کج فهمی‌های دانش آموزان دوره اول متوسطه در مورد مفاهیم چگالی، جرم و حجم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر شیمی آموزش و پرورش، شهرستان بستان آباد، آذربایجان شرقی، ایران

چکیده

این مقاله به مطالعه و بررسی کج فهمی­های دانش آموزان در مورد مفهوم دانسیته یا چگالی و مفاهیم مرتبط با آن در دوره اول متوسطه می­پردازد. چون چگالی در ارتباط با مفاهیم جرم و حجم میباشد غالبا این مفهوم با مفهوم جرم و گاها با مفهوم حجم اشتباه گرفته می­شود. مفاهیم جرم، حجم و چگالی اولین بار در کتاب درسی پایه هفتم توضیح داده شده است. تدریس مفهوم دانسیته و بیان تفاوت آن با جرم برای معلمان و یادگیری آن برای دانش آموزان از موارد سخت و پیچیده است. هدف از این مطالعه شناسایی میزان کج فهمی­های دانش آموزان پایه های هفتم و هشتم در مورد مفهوم چگالی و نیز جرم و حجم می­باشد. به منظور گردآوری اطلاعات، از یک پرسشنامه دارای 4 سوال چند گزینه ای استفاده گردید. پاسخ های دانش آموزان برای ارزیابی میزان درک آنها و استخراج کج فهمی­های احتمالی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده، اغلب دانش اموزان در هر دو پایه هفتم و هشتم در مورد مفهوم چگالی و حجم کج فهمی دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study on Junior High School Students’ Misconceptions in Density, Mass and Volume

نویسنده [English]

  • اعظم صمدی
دبیر شیمی آموزش و پرورش، شهرستان بستان آباد، آذربایجان شرقی، ایران
چکیده [English]

This paper is a study on junior high school students' misconceptions about the density and related concepts. Density which is related to the concepts of mass and volume often confused with them. These concepts are introduced in the seventh grade textbook. Teachers are often in trouble with teaching of density concept and explaining the difference of mass and density. In addition, students usually complain that they could not understand the concept of density well. The purpose of this study is to identify the level of misconceptions of seventh and eighth grade students about the concept of mass and volume as well as density. In order to collect information, a questionnaire with 4 multiple choice questions was used. Students' answers were analyzed to assess their understanding and to extract possible misconceptions. Based on the results, most of the students in both seventh and eighth grades have a misunderstanding about the concept of density.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Junior High School Students
  • Density
  • Mass
  • Volume
  • Misconception