رویکرد یادگیری مبتنی بر پژوهش؛ نگاهی نو به آموزش علوم پایه

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 استادیار فیزیک گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

رویکردهای زیادی برای آموزش علوم وجود دارد و از میان آنها رویکرد یادگیری مبتنی بر پژوهش از حمایت قابل توجهی از سوی مربیان علوم برخوردار است. یک آموزش خوب اساساً باید ترکیبی خردمندانه از رویکردها باشد که رویکرد یادگیری مبتنی بر پژوهش یکی از آنهاست. این پژوهش با هدف معرفی روش یادگیری مبتنی بر پژوهش در آموزش علوم پایه  بویژه رشته شیمی، به دانش آموزان و دانشجویان صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر از نوع مرور ادابیات پژوهشی است. پژوهش های صورت گرفته در حوزه یادگیری مبتنی بر پژوهش، بویژه در آموزش شیمی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می­دهد که یادگیری با استفاده از روش یادگیری مبتنی بر پژوهش، به فعالیت­های دانش آموزان اشاره دارد که در آنها دانش و درک ایده های علمی و همچنین درک چگونگی مطالعه دانشمندان جهان طبیعی را توسعه می دهد. در رویکرد مبتنی بر پژوهش، دانش آموزان یاد می­گیرند که ایده ها و توضیحاتی در مورد پدیده های خاص فرمول بندی کنند و سپس تحقیقات ساده ای را برای آزمایش ایده های خود انجام دهند. استفاده از روش یادگیری مبتنی بر پژوهش، عملکرد تحصیلی را بهبود بخشده و همچنین در انگیزش تحصیلی و هیجان­های تحصیلی تاثیر بارزی دارد. به دلیل مشارکت فعالانه دانشجویان و دستیابی به پاسخ با تلاش خود دانش آموزان و دانشجویان، ماندگاری بالایی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Inquiry-based learning approach; A new look at basic science education

نویسندگان [English]

  • ناصر کریمی 1
  • Hossein Vahedi 2
1 استادیار فیزیک گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 Assistant Professor in Educational Science and Psychology Department, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

There are many approaches to teaching science, and among them, the inquiry-based approach has significant support from science educators. A good education should basically be a judicious combination of approaches, the research approach being one of them. This research aims to introduce the inquiry-based learning method in the teaching of basic sciences, especially in the field of chemistry, to students. The current research method is a review of research literature. Researches conducted in the field of inquiry-based learning, especially in chemistry education, have been examined. The research results show that the learning with inquiry-based learning method refers to student activities in which they develop knowledge and understanding of scientific ideas, as well as an understanding of how scientists study the natural world. In the inquiry-based approach, students learn to formulate ideas and explanations about specific phenomena and then conduct simple investigations to test their ideas. the use of inquiry-based learning method improves academic performance and also has a significant effect on academic motivation and positive emotions. Learning by this method as a result, due to the active participation of students and obtaining answers through their own efforts, it has a high durability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching methods
  • Inquiry-based learning
  • Basic science education