بررسی تأثیر انجام آزمایش بر یادگیری واکنش‌پذیری عناصر شیمیایی در درس شیمی دانش آموزان پایه یازدهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی شیمی محض و کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

2 کارشناس ارشد آموزش شیمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران ، ایران

چکیده

هدف این پژوهش، "بررسی تاثیر انجام آزمایش بر یادگیری واکنش پذیری عناصر شیمیایی در درس شیمی دانش‌آموزان پایه یازدهم شهرستان باخرز می باشد." پژوهش به صورت نیمه تجربی با دو گروه کنترل و آزمایش با اجرای پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام گرفته است. جامعه‌ی آماری پژوهش را 170 نفراز دانش آموزان دختر دبیرستان های شهرستان باخرز در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تشکیل داده‌ که ۳۰ دانش آموز به عنوان نمونه‌ی در دسترس انتخاب شدند. ابزاراندازه گیری، آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته است. روایی آزمون پیشرفت تحصیلی به روش روایی صوری و محتوایی توسط چند تن از اساتید و دبیران مجرب شیمی بررسی و تأیید شد. پایایی آزمون پیشرفت تحصیلی با استفاده از نرم‌افزار spssبا روش آلفای کرونباخ 75/0 دست آمد که بیانگر پایایی مناسب آزمون بوده است. پس از همسان سازی، دانش‌آموزان بر اساس نمرات شیمی ترم قبل آنها به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 هفته (8 جلسه ۹۰ دقیقه‌ای) در درس شیمی با روش  انجام آزمایش و گروه کنترل با روش تدریس سنتی آموزش داده شده‌اند. پس از این مدت از هر دو گروه آزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش آماری آزمون t انجام شد. نتایج تحقیق به طور کلی نشان داد که در سطح اطمینان 95% میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی آزمون گروه آزمایش و کنترل با یکدیگر تفاوت معنی‌داری دارد و میزان یادگیری دانش‌آموزان در روش مبتنی بر آزمایش، بیشتر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of conducting experiments on students' learning in comparing the reactivity of elements in chemistry of the 11th grade of the second year of high school.

نویسندگان [English]

  • فاطمه علیزاده 1
  • طوبی علیزاده 2
1 کارشناسی شیمی محض و کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
2 کارشناس ارشد آموزش شیمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران ، ایران
چکیده [English]

The purpose of this research is to "investigate the effect of conducting experiments on the learning of 11th grade high school students in the chemistry course of the field of experimental sciences in Bakharz city." The research has been conducted in a semi-experimental way with two control and experimental groups with pre-test and post-test. The statistical population of the research consisted of 170 female high school students in Bakharz city in the academic year of 1402-1401, of which 30 students were selected as available samples. The measuring tools are the researcher's educational achievement test. The validity of the academic achievement test was checked and confirmed by several experienced chemistry professors and teachers using face and content validity methods. The reliability of the academic achievement test was obtained using spss software with Cronbach's alpha method of 0.75, which indicates the appropriate reliability of the test. After matching, the students were randomly divided into two control and experimental groups based on their previous chemistry grades. The experimental group was trained for 8 weeks (8 sessions of 90 minutes) in the chemistry lesson with the experiment method and the control group with the traditional teaching method. After this period, both groups were tested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • experiment
  • learning
  • academic progress
  • chemistry education
احمدی، یاور و خدایی، علیرضا(۱۳۹۹). مروری بر اهمیت آزمایشگاه و آموزش شیمی مبتنی بر آزمایش، پژوهش در آموزش شیمی، سال دوم، شماره دوم، صفحات ۵۳ - ۶۵.
حسن وند، حسین(۱۴۰۱). نقش آزمایشگاه در رویکردهای نوین آموزش علوم تجربی، سومین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری های آزمایشگاهی، با مشارکت سه جانبه دانشگاه محقق اردبیلی، انجمن تحقیقات آزمایشگاهی و شبکه آزمایش های علمی ایران.
سلیمانی، خدیجه، عبودی، جلال و خجسته، ویدا (۱۴۰۰). بهبود علاقه دانش آموزان در درس شیمی و آزمایشگاه با ارائه و ارتقای مهارت کار گروهی و عملی، پژوهش در آموزش شیمی، سال دوم، شماره سوم، صفحات ۳۷ - ۴۸.
عبودی، جلال و نظرپورفرد،حامد(۱۴۰۰). مطالعه و بررسی عوامل موثر بر ایجاد علاقه مندی و انگیزش در دانش آموزان دوره دوم متوسطه به درس شیمی، پژوهش در آموزش شیمی، سال دوم، شماره چهارم، صفحات ۷۳ - ۹۶.
علیزاده، طوبی(۱۳۹۱). بررسی تاثیر مدل های (فضا پرکن، گلوله- میله و کامپیوتری) بر یادگیری و نگرش دانش آموزان، از شکل هندسی مولکول ها در شیمی دوم متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
کرمی گزافی، علیرضا، یونسی، جلیل و عزیزیان، علی (۱۳۸۸). مقایسه میزان تاثیر آموزش آزمایشگاه شیمی به کمک نرم افزار آموزشی و روش سنتی در پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش آموزان، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال چهارم، جلد ۴، شماره ۱.
مهرعلیزاده، یدالله(۱۳۸۴). روش های تجزیه و تحلیل داده های آماری و آزمون فرضیه در علوم اجتماعی و مدیریت. تهران: انتشارات آییژ.
میرجلیلی، ولی الله(۱۴۰۱). آزمایشگاه و ارتباط آن با یادگیری، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، سال پنجم، شماره چهلم، صفحات ۱۸۹ - ۱۸۱.
نادری، عزت الله و سیف نراقی مریم، روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. تهران: نشر ارسباران ۱۳۸۵.
 
Gardner, j & Jerome jeweler. (2000).  Your college Experience trategies for Success. U.S.A. Wads worth publishing company
Gillis, R. (2006). Teachers and students verbal behaviors during cooperative and small group learning.  British journal of Educational psychology, 76-271287.
Ross, M.K. (2009). The impact of team working on the knowledge and attitudes of final year dental students(S: Ibbetson, R.J.) British Dntal journal. London: 206(3), 163
Thurston, Allen, et al. (2010) Cooperative Learning in Science: Follow –up from primary to High School. International journal of Education, 32(4), 501-522
Zachariah, Z. C., & Olympus, G. (2011). Physical versus virtual manipulative experimentation in physics learning. Learning and instruction, 21(3), 317-331.