بررسی تأثیر انجام آزمایش بر یادگیری واکنش‌پذیری عناصر شیمیایی در درس شیمی دانش آموزان پایه یازدهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی شیمی محض و کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

2 کارشناس ارشد آموزش شیمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران ، ایران

چکیده

هدف این پژوهش، "بررسی تاثیر انجام آزمایش بر یادگیری واکنش پذیری عناصر شیمیایی در درس شیمی دانش‌آموزان پایه یازدهم شهرستان باخرز می باشد." پژوهش به صورت نیمه تجربی با دو گروه کنترل و آزمایش با اجرای پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام گرفته است. جامعه‌ی آماری پژوهش را 170 نفراز دانش آموزان دختر دبیرستان های شهرستان باخرز در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تشکیل داده‌ که ۳۰ دانش آموز به عنوان نمونه‌ی در دسترس انتخاب شدند. ابزاراندازه گیری، آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته است. روایی آزمون پیشرفت تحصیلی به روش روایی صوری و محتوایی توسط چند تن از اساتید و دبیران مجرب شیمی بررسی و تأیید شد. پایایی آزمون پیشرفت تحصیلی با استفاده از نرم‌افزار spssبا روش آلفای کرونباخ 75/0 دست آمد که بیانگر پایایی مناسب آزمون بوده است. پس از همسان سازی، دانش‌آموزان بر اساس نمرات شیمی ترم قبل آنها به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 هفته (8 جلسه ۹۰ دقیقه‌ای) در درس شیمی با روش  انجام آزمایش و گروه کنترل با روش تدریس سنتی آموزش داده شده‌اند. پس از این مدت از هر دو گروه آزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش آماری آزمون t انجام شد. نتایج تحقیق به طور کلی نشان داد که در سطح اطمینان 95% میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی آزمون گروه آزمایش و کنترل با یکدیگر تفاوت معنی‌داری دارد و میزان یادگیری دانش‌آموزان در روش مبتنی بر آزمایش، بیشتر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of conducting experiments on students' learning in comparing the reactivity of elements in chemistry of the 11th grade of the second year of high school.

نویسندگان [English]

  • فاطمه علیزاده 1
  • طوبی علیزاده 2
1 کارشناسی شیمی محض و کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
2 کارشناس ارشد آموزش شیمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران ، ایران
چکیده [English]

The purpose of this research is to "investigate the effect of conducting experiments on the learning of 11th grade high school students in the chemistry course of the field of experimental sciences in Bakharz city." The research has been conducted in a semi-experimental way with two control and experimental groups with pre-test and post-test. The statistical population of the research consisted of 170 female high school students in Bakharz city in the academic year of 1402-1401, of which 30 students were selected as available samples. The measuring tools are the researcher's educational achievement test. The validity of the academic achievement test was checked and confirmed by several experienced chemistry professors and teachers using face and content validity methods. The reliability of the academic achievement test was obtained using spss software with Cronbach's alpha method of 0.75, which indicates the appropriate reliability of the test. After matching, the students were randomly divided into two control and experimental groups based on their previous chemistry grades. The experimental group was trained for 8 weeks (8 sessions of 90 minutes) in the chemistry lesson with the experiment method and the control group with the traditional teaching method. After this period, both groups were tested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • experiment
  • learning
  • academic progress
  • chemistry education