مروری برنظریه های اهداف شناختی در آموزش شیمی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید شرافت، تهران، ایران

چکیده

       از شیمی به‌ عنوان یک دانش بنیادی یاد می‌شود؛ زیرا که مفاهیم آن درک سایر زمینه‌های علمی چه در سطح پایه و چه در سطح کاربردی را میسر می‌کند. از اینرو شیمی علمی گسترده است که هم دربرگیرنده ی مباحث مفهومی و هم مباحث محاسباتی است، همین موضوع سبب تمایز آموزش آن با سایر علوم است . در فرآیند آموزش و ارزشیابی شیمی باید به تمام سطوح شناختی متناسب با آن توجه کرد. این موضوع سالها توسط محققان این رشته مورد بحث و پژوهش قرار گرفته است. امروزه در طبقه بندی اهداف شناختی عمدتا طبقه بندی بلوم شناخته شده است و طبقه بندی منحصر به علم شیمی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش با استناد به منابع معتبر، به صورت مروری نظریات متعددی در طبقه بندی اهداف شناختی منحصر به علم شیمی معرفی شده و اهداف و حیطه های شناختی این طبقه بندی ها شرح داده شده است . نتایج این پژوهش نشان می دهد که میتوان با استفاده از اهداف شناختی منحصر به علم شیمی تا حد زیادی آن را بصورت مفهومی و کاربردی آموزش داد و فرآیند ارزشیابی را به منظور یادگیری بکار برد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Frameworks for classifying educational goals in chemistry

نویسنده [English]

  • سارا باصری
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید شرافت، تهران، ایران
چکیده [English]

Chemistry is a fascinating and complex subject that can offer students a wealth of knowledge and understanding of the world around us. However, without a comprehensive framework for teaching chemistry, it can be difficult for students to make sense of the different concepts and topics they are expected to learn. Classifying educational goals in chemistry is an important step to understanding the subject. By breaking down the objectives into manageable chunks, it is easier to focus on one area at a time and understand the overall concepts. Therefore, it is essential to establish a clear framework for chemistry education goals in order to   teachers can develop more effective lesson plans ensure that students receive the best possible education and and students can gain a greater understanding of the material. In this article, we will discuss the importance of having a well-defined framework for chemistry education and the benefits it provides for students. We will also look at some of the most successful examples of chemistry education frameworks and how they can be applied to enhance student learning outcomes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • chemical education research
  • General Chemistry
  • testing
  • assessment
Dori, Y. J., & Hameiri, M. (2003). Multidimensional analysis system for quantitative chemistry problems: Symbol, macro, micro, and process aspects. Journal of Research in Science Teaching, 40(3), 278–302. https://doi.org/10.1002/tea.10077
Johnstone, A. H. (2000). the Practice of Chemistry Education (Invited Contribution*). CHEMISTRY EDUCATION: RESEARCH AND PRACTICE IN EUROPE Educ. Res. Pract. Eur, 1(1), 9–15.
Mahaffy, P. (2004). INVITED SPECIAL SECTION: Contributions of Educational Research to the Practice of Chemistry Education Curricula and policies THE FUTURE SHAPE OF CHEMISTRY EDUCATION 1. Chemistry Education: Research and Practice, 5(3), 229–245.
Sanabria-Ríos, D., & Bretz, S. L. (2010). Investigating the relationship between faculty cognitive expectations about learning chemistry and the construction of exam questions. Chemistry Education Research and Practice, 11(3), 212–217. https://doi.org/10.1039/c005470b
Smith, K. C., Nakhleh, M. B., & Bretz, S. L. (2010). An expanded framework for analyzing general chemistry exams. Chemistry Education Research and Practice, 11(3), 147–153. https://doi.org/10.1039/c005463c
Stamovlasis, D., & Tsaparlis, G. (2012). Applying catastrophe theory to an information-processing model of problem solving in science education. Science Education, 96(3), 392–410. https://doi.org/10.1002/sce.21002
Stamovlasis, D., Tsaparlis, G., Kamilatos, C., Papaoikonomou, D., & Zarotiadou, E. (2005). Conceptual understanding versus algorithmic problem solving: Further evidence from a national chemistry examination. Chemistry Education Research and Practice, 6(2), 104–118. https://doi.org/10.1039/B2RP90001G
Staver, J. R., & Jacks, T. (1988). The influence of cognitive reasoning level, cognitive restructuring ability, disembedding ability, working memory capacity, and prior knowledge on students’ performance on balancing equations by inspection. Journal of Research in Science Teaching, 25(9), 763–775. https://doi.org/10.1002/tea.3660250906
Wolfskill, T., & Hanson, D. (2001). Teaching with Technology LUCID : A New Model for Computer-Assisted Learning. 78(10), 1417–1424.
Zoller, U., Dori, Y. J., & Lubezky, A. (2002a). Algorithmic, LOCS and HOCS (chemistry) exam questions: Performance and attitudes of college students. International Journal of Science Education, 24(2), 185–203. https://doi.org/10.1080/09500690110049060
Zoller, U., Dori, Y. J., & Lubezky, A. (2002b). Algorithmic, LOCS and HOCS (chemistry) exam questions: Performance and attitudes of college students. International Journal of Science Education, 24(2), 185–203. https://doi.org/10.1080/09500690110049060
Zoller, U., Lubezky, A., Nakhleh, M. B., Tessier, B., & Dori, Y. J. (1995). Success on algorithmic and LOCS vs. conceptual chemistry exam questions. Journal of Chemical Education, 72(11), 987–989. https://doi.org/10.1021/ed072p987
Zoller, U., & Tsaparlis, G. (1997). Higher and lower-order cognitive skills: The case of chemistry. Research in Science Education, 27(1), 117–130. https://doi.org/10.1007/BF02463036