روش یادگیری مبتنی بر پروژه در آموزش علوم پایه

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار فیزیک گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 دبیر فیزیک آموزش و پرورش، ناحیه 1، تبریز، ایران

چکیده

استفاده از روش های تدریس مناسب و کارا می­تواند فرایند آموزش را تسریع و عمیق تر نماید. این تحقیق با هدف معرفی روش یادگیری مبتنی بر پروژه در آموزش علوم پایه به دانش آموزان و دانشجویان صورت گرفته است. روش تحقیق حاضر از نوع مرور ادابیات پژوهشی است. پژوهش های صورت گرفته در بین سال های 2000 تا 2022 در حوزه یادگیری مبتنی بر پروژه بویژه در آموزش شیمی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که استفاده از روش یادگیری مبتنی بر پروژه عملکرد تحصیلی را بهبود بخشد. همچنین در انگیزش تحصیلی، ایجاد همدلی، رفتار گروهی تاثیرات مثبت بارزی دارد. یادگیری با این روش به دلیل مشارکت فعالانه دانشجویان و دستیابی به پاسخ با تلاش خود دانش آموزان و دانشجویان ماندگاری بالایی دارد. در این روش، مشارکت بالای فراگیران، موجب ایجاد رضایت درآنان می شود. آنها می­توانند مهارت حل مسله یادگرفته در آن را به زندگی واقعی پیوند دهند. با این حال آموزش به این روش نیازمند مشارکت بیشتر معلمان در طراحی پروژه های آموزشی بر اساس محتوای دروسعلوم پایه و تهیه ابزارها و آماده سازی زیرساخت های در مدرسه و مشارکت بالای فراگیران است. استفاده از روش یادگیری مبتنی بر پروژه در کلاس درس علوم پایه، به معلمان و اساتید دانشگاهی توصیه می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Project-based learning method in basic Science education

نویسندگان [English]

  • Hossein Vahedi 1
  • ناصر کریمی 2
  • زینب شجیع 3
1 Assistant Professor in Educational Science and Psychology Department, Farhangian University, Tehran, Iran
2 استادیار فیزیک گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 دبیر فیزیک آموزش و پرورش، ناحیه 1، تبریز، ایران
چکیده [English]

Using appropriate and efficient teaching methods can speed up and deepen the education process. This research aims to introduce the project-based learning method in basic Science education to students. The current research method is a review of research literature. Researches conducted between 2000 and 2022 in the field of project-based learning, especially in chemistry education, have been examined. The research results show that the use of project-based learning method improves academic performance. Also, in academic motivation, creating empathy, group behavior has significant positive effects. Learning with this method is highly durable due to the active participation of students and obtaining answers through their own efforts. In this method, the high participation of learners makes them satisfied. They can relate the problem solving skills learned in it to real life. However, teaching in this way requires more participation of teachers in designing educational projects based on the content of chemistry courses and preparing tools and infrastructure in the school and high participation of learners. Using the project-based learning method in the chemistry classroom is recommended to teachers and university professors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education method
  • Project-based learning
  • Basic Science education
 Baran, M., & Maskan, A. (2011). The effect of project-based learning on pre-service physics teachers electrostatic achievements. Cypriot Journal of Educational Sciences, 5, 243-257.
Bell, S. (2010). Project-based learning for the 21st century: Skills for the future. The clearing house, 83, 39-43.
Choi, J., Lee, J.-H., & Kim, B. (2019). How does learner-centered education affect teacher self-efficacy? The case of project-based learning in Korea. Teaching and Teacher Education, 85, 45-57.
Ciftci, S. (2015). The effects of using project-based learning in social studies education to students’ attitudes towards social studies courses. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 186, 1019-1024.
Gilton, D. L. (2016). Creating and promoting lifelong learning in public libraries: tools and tips for practitioners: Rowman & Littlefield.
DeGone, B. (2021). The impact of project-based learning on students in high school chemistry in rural maine. Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Science. The Graduate School, The University of Maine.
Delostrico, R. (2019). Project-Based Learning (PBL) in Teaching Chemistry. International Journal of Current Research, 11 (07), 5656-5663.
Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M., Smith, M. K., Okoroafor, N., Jordt, H., & Wenderoth, M. P. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 111(23), 8410–8415.
Ganyaupfu, E. M. (2013). Teaching methods and students’ academic performance. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 2, 29-35.
Grant, M. M. (2011). Learning, beliefs, and products: Students' perspectives with project-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 5, 6.
Jalinus, N., Nabawi, R. A., & Mardin, A. (2017). The seven steps of project based learning model to enhance productive competences of vocational students. In  International Conference on Technology and Vocational Teachers (ICTVT 2017) (pp. 251-256): Atlantis Press.
Holm, M. (2011). PROJECT-BASED INSTRUCTION: A Review of the Literature on Effectiveness in Prekindergarten. Rivier Academic Journal, 7(2), 1-13.
Kwietniewski, K. (2017). Literature Review of Project Based Learning. Thesis in Business and Marking Education. Department of Career and Technical Education Literature, State University of New York.
Martinás, K., & Tremmel, B. (2014). Physics curriculum for the 21st century. Interdisciplinary Description of Complex Systems: INDECS, 12, 176-186.
Marwan, A. (2015). Empowering English through Project-Based Learning with ICT. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 14, 28-37.
Perrenet, J. C., Bouhuijs, P. A., & Smits, J. G. (2000). The suitability of problem-based learning for engineering education: theory and practice. Teaching in higher education, 5, 345-358.
Tsybulsky, D. & Muchnik-Rozanov, Y. (2019). The development of student-teachers' professional identity while team-teaching science classes using a project-based learning approach: A multi-level analysis. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 79(1), 48-59.
Tuan, N. N., Hanh, B. T., & Ninh, T. T. (2020). Project Based Learning in General Chemistry to Develop the Problem-Solving and Creativity. American Journal of Educational Research, 8(7), 475-479.
Vergara-Castañeda, A., Chávez-Miyauchi, T., Benítez-Rico A. & Ogando-Justo, A. (2021). Implementing Project-Based Learning as an Effective Alternative Approach for Chemistry Practical Courses Online. Journal of Chemistry Education, 98 (11), 3502–3508
Wong, K. K. H., & Day, J. R. (2009). A comparative study of problem-based and lecture-based learning in junior secondary school science. Research in Science Education, 39, 625-642.