آسیب‌شناسی فرایند تدریس شیمی دهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر شیمی آموزش و پرورش، ناحیه 2، شیراز، ایران

چکیده

با توجه به تغییر مقطع دانش‌آموزان از نهم به دهم و تغییر شرایط جسمی و روحی آنها و نیز تخصصی شدن دروس، فرایند تدریس در این پایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در طول تدریس شیمی دهم از جانب دبیران و نیز دانش‌آموزان به عنوان یادگیرنده، مشکلاتی وجود دارد که با شناخت و حل آنها می‌توان کلاس را برای دانش‌آموزان جذاب‌تر نمود و یادگیری را در آنها افزایش داد. در این پروژه  سعی شده است مشکلاتی که دبیران در تدریس شیمی دهم با آن روبرو هستند و نیز مواردی که دانش‌آموزان پایه دهم در تدریس معلم مشکل دارند بررسی کرده و برای هر یک با توجه به مستندات راهکارهایی در نظر گرفت. اساس این پژوهش تهیه پرسشنامه‌های مجزا برای دبیران پایه دهم و نیز دانش‌آموزان دهم است که موارد چالش‌برانگیز در هر پرسشنامه بررسی شده است. در نهایت با توجه به‌ بررسی نتایج برای این حجم آموزشی کتاب جهت تدریس شیمی دهم، پیشنهاد می­شود ساعت بیشتری در نظر گرفته شود تا با توجه به نیاز این گروه سنی برای ایجاد رابطه عاطفی با معلم، بتوان بستر گفتگوی بیشتری را در کلاس فراهم کرد و جهت مشارکت فعال آن‌ها در تدریس نیز به ارائه روش‌های نوین پرداخت تا یادگیری در آنها عمیق شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Pathology of the teaching process of 10th grade chemistry

نویسنده [English]

  • مریم اصدق جهرمی
دبیر شیمی آموزش و پرورش، ناحیه 2، شیراز، ایران
چکیده [English]

Due to the change of students' grade from 9th to 10th and also the change in their physical and mental conditions as well as the specialization of courses, the teaching process in this grade is of special importance. During the teaching of 10th grade chemistry, both teachers and students deal with several problems that by recognizing and solving them, the class could be more attractive for students and consequently the process of learning would increase. In this study, it has been tried to examine the problems that both teachers and studentsface in teaching and learning 10th grade chemistry, and consider solutions for each of them based on documentations. The basis of this research was the preparation of separate questionnaires for 10th grade teachers and students, in which challenging items were examined. Finally, according to the examination of the results, more hours are needed for this educational volume for 10th grade chemistry, so that according to the needs of this age group to create a more emotional relationship with the teacher, more dialogue can be provided in the class, and in order for them to participate more actively in the process of teaching, new methods are supposed to be provided to deepen their learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning
  • Emotional Communication
  • Chemistry Teaching
  • 10th Grade Students
  • Active Participation
آرمند، محمد (1372). پیاژه برونر (روش‌های تدریس فعال و آرا صاحب‌نظران). رشد معلم، دی (97)، 59-61.
حقیقت، حمیده، و فتحی­نیا، مهرانگیز (1399). کاربرد نظریه­های یادگیری در آموزش شیمی. پژوهش در آموزش شیمی، 2(1)، 5-23.
خزایی، مریم، و عمیدیان، معصومه، و خراشادیزاده، مهناز(1395). نقش آزمایش در یادگیری مفاهیم شیمی. نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، زنجان، دانشگاه زنجان.
زندی، احمد (1382). رابطه صمیمانه معلم و دانش‌آموز. نشریه معلم، (178). 31-32.
مجاهد، مریم، و حسینی، محبوبه، و زینب قاسمی زینب (1392). رویکردی نوین در روش تدریس (ساختگرایی). کنفرانس آموزش شیمی ایران، سمنان، دانشکده شیمی دانشگاه سمنان.
محمودی، فیروز، و فتحی آذر، اسکندر، و اسفندیاری، رجب (1388)، ارزیابی تدریس دبیران متوسطه بر اساس عوامل دهگانه فلندرز. دانشنامه دانشور رفتار، 16(36)، 23-40.
محمودی، فیروز، و فتحی آذر، اسکندر، و اسفندیاری، رجب (1388). بررسی رابطه میزان مشارکت فعال دانش‌آموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی. نشریه مطالعات تربیتی و روانشناسی، 10(3)، 65-82.
محمودی مظفر، مجید (1396). اثر بخشی رویکرد تربیت اخلاقی نصیر‌الدین طوسی بر تغییر نگرش معلمان در فرایند تربیت اخلاقی دانش‌آموزان. روانشناسی علوم تربیتی، 13 (45 )، 147-162.
نقی­زاده، نفیسه، و امیری، جمشید (1396). بررسی جایگاه آموزش و پرورش در تربیت شهروندی. کنفرانس بین‌المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم اجتماعی تربیتی علوم تربیتی، تهران.
نقیه، مجید، و کشتی­آرای، نرگس، و رحمانی، جهان­بخش (1398). آسیب­شناسی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر فرایند تدریس از دیدگاه دانشجویان (اصفهان). توسعه­ی آموزش جندی­شاپور، 10(ویژه­نامه)، 141-152.
نوجوان، پرویز، و منظوری لشگر، محمدحسین، و معتمدنیا، فرهاد (1392). اهمیت و نقش فعالیت­های عملی در آموزش شیمی. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، سمنان، دانشگاه سمنان.