مقایسه محتوای مدل اتمی بوهر و اعداد کوانتمی در کتاب شیمی کشورهای ایران و اتیوپی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

یکی از برجسته ­ترین عواملی که در پیشرفت علمی یک کشور نقش دارد، سیستم آموزشی و محتوای کتابهای درسی آن کشور است. می­توان با بررسی و مقایسه کتب ایران با سایر کشورها در پیشرفت علمی کشور نقش چشمگیری داشت و باعث بهتر شدن محتوای کتب درسی شد. پژوهش حاضر به منظور مقایسه ساختار محتوایی کتاب شیمی ایران با کتاب شیمی اتیوپی انجام شد. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، دو موضوع از ساختار اتم (مدل اتمی بوهر و اعداد کوانتمی) انتخاب شدند. داده ­­های پژوهش مطابق مدل بردی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نشان داد که ﺑﺮرﺳﯽ و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ­ی ﮐﺘﺐ درس ﺷﯿﻤﯽ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ دو ﮐﺸﻮر، ﻧﮑـﺎت ﻗـﻮت و ﺿـﻌﻒ آنها را ﻣﺸـﺨﺺ می نماید. نتایج نشان می دهد که برای رفع برخی مشکلات آموزشی و کاستی‌های مفاهیم علمی در کتب یادشده باید تغییراتی مانند توجه بیشتر به آموزش شیمی معدنی، ارائه شکل و جدول بیشتر، عمیق کردن آموزش بعضی مفاهیم و... به وجود آورد ﺗـا مطلوبیت این کتاب‌ها افزایش یافته و کیفیت آموزش از طریق آنها بیشتر گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the Content of Bohr's Atomic Model and Quantum Numbers in the Chemistry Textbooks of Iran and Ethiopia

نویسندگان [English]

  • Jamal Bavardi moghaddam 1
  • Esmaiil Oula 2
  • Rahim Rezaei 1
1 Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the most obvious factors that play a role in the scientific progress of a country is the educational system and the content of textbooks of that country, so by examining and comparing the books of Iran with other countries, it can play a significant role in the scientific progress of the country and improving the content of textbooks. The present study was conducted in order to compare the content structure of the Iranian chemistry book with the Ethiopian chemistry book. In order to achieve the goals of the research, two topics of atomic structure (Bohr atomic model and quantum numbers) were selected. The research data were analyzed according to Brady's model. The results showed that by examining and comparing the secondary chemistry textbooks of two countries, the strengths and weaknesses of each can be identified. Therefore, we conclude that in order to solve some educational problems and shortcomings of scientific concepts in the mentioned books, if possible, changes can be made such as paying more attention to the teaching of inorganic chemistry, providing more figures and tables, deepening the teaching of some concepts, etc. In scientific researches, compilation and editing of textbooks of Iran should be used by respected enthusiasts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemistry book
  • book comparison
  • content analysis
  • textbook editing