محتوای کاربردی طراحی شده برای مبحث الکترولیز مبتنی بر رویکرد کاوشگری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران، ایران

چکیده

الکتروشیمی مبحثی وسیع و بسیار حائز اهمیت در علم شیمی محسوب می­­شود. کاربردهای بسیار زیاد این حوزه در تولید انرژی‌های سبز و پایدار مبتنی بر سلهای خورشیدی، باتری­ها، پیل­های سوختی و همچنین توسعه حسگرهای مبتنی بر الکتروشیمی بیانگر این موضوع است. با توجه به اهمیت واکنش الکترولیز در علم الکتروشیمی و ضرورت یادگیری این علم برای دانشجویان رشته شیمی در پژوهش حاضر به طراحی محتوی کابردی پرداختیم. این مقاله پژوهشی حاضر طراحی محتوای الکترولیز برای دانشجویان مقطع کارشناسی براساس آموزش رویکرد کاوشگری و از نوع کاربردی-توصیفی است. در ابتدا با بررسی مراجع دروس مرتبط با علم الکتروشیمی، پیش‌نیازهای لازم برای طراحی محتوای مورد نظر بررسی گردید. سپس، سر فصل‌ها برای طراحی محتوای آموزشی و آموزش فعالیت‌های عملی در زمینه الکترولیز، تعیین‌گردید. در نهایت محتوی علمی منطبق بر رویکرد کاوشگری طراحی گردید. امید است با به کارگیری این محتوای آموزشی شاهد یادگیری معنی‌دار و درک عمیق‌تری از موضوع در فراگیران باشیم. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Applied Content Designed for the Topic of Electrolysis Based on an Inquiry Approach

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Ghalkhani 1
  • Mahboobe Aghaei Chadgani 2
  • Zohreh Ahmadi 2
1 Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Electrochemistry is a broad and very important subject in chemistry. The many applications of this field in the production of green and sustainable energy based on solar cells, batteries, fuel cells, as well as the development of sensors based on electrochemistry express this issue. Considering the importance of electrolysis process in the electrochemistry and the necessity of learning this science for chemistry students, in the current research, we designed a practical content. The current research has been devoted to the design of electrolysis content for undergraduate students based on an inquiry approach and an applied-descriptive type. At first, by reviewing the references of courses related to electrochemistry, the necessary prerequisites for the design of the desired content were examined. Then, main subjects were assigned to design educational content to teach practical activities in the field of electrolysis. Finally, the scientific content was designed according to the inquiry approach. It is hoped that by using this educational content, we will witness meaningful learning and a deeper understanding of the electrolysis subject in the learners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content design
  • Chemistry education
  • Inquiry
  • Electrochemistry
  • Electrolysis