محتوای کاربردی طراحی شده برای مبحث الکترولیز مبتنی بر رویکرد کاوشگری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران، ایران

چکیده

الکتروشیمی مبحثی وسیع و بسیار حائز اهمیت در علم شیمی محسوب می­­شود. کاربردهای بسیار زیاد این حوزه در تولید انرژی‌های سبز و پایدار مبتنی بر سلهای خورشیدی، باتری­ها، پیل­های سوختی و همچنین توسعه حسگرهای مبتنی بر الکتروشیمی بیانگر این موضوع است. با توجه به اهمیت واکنش الکترولیز در علم الکتروشیمی و ضرورت یادگیری این علم برای دانشجویان رشته شیمی در پژوهش حاضر به طراحی محتوی کابردی پرداختیم. این مقاله پژوهشی حاضر طراحی محتوای الکترولیز برای دانشجویان مقطع کارشناسی براساس آموزش رویکرد کاوشگری و از نوع کاربردی-توصیفی است. در ابتدا با بررسی مراجع دروس مرتبط با علم الکتروشیمی، پیش‌نیازهای لازم برای طراحی محتوای مورد نظر بررسی گردید. سپس، سر فصل‌ها برای طراحی محتوای آموزشی و آموزش فعالیت‌های عملی در زمینه الکترولیز، تعیین‌گردید. در نهایت محتوی علمی منطبق بر رویکرد کاوشگری طراحی گردید. امید است با به کارگیری این محتوای آموزشی شاهد یادگیری معنی‌دار و درک عمیق‌تری از موضوع در فراگیران باشیم. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Applied Content Designed for the Topic of Electrolysis Based on an Inquiry Approach

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Ghalkhani 1
  • Mahboobe Aghaei Chadgani 2
  • Zohreh Ahmadi 2
1 Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Electrochemistry is a broad and very important subject in chemistry. The many applications of this field in the production of green and sustainable energy based on solar cells, batteries, fuel cells, as well as the development of sensors based on electrochemistry express this issue. Considering the importance of electrolysis process in the electrochemistry and the necessity of learning this science for chemistry students, in the current research, we designed a practical content. The current research has been devoted to the design of electrolysis content for undergraduate students based on an inquiry approach and an applied-descriptive type. At first, by reviewing the references of courses related to electrochemistry, the necessary prerequisites for the design of the desired content were examined. Then, main subjects were assigned to design educational content to teach practical activities in the field of electrolysis. Finally, the scientific content was designed according to the inquiry approach. It is hoped that by using this educational content, we will witness meaningful learning and a deeper understanding of the electrolysis subject in the learners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content design
  • Chemistry education
  • Inquiry
  • Electrochemistry
  • Electrolysis
 جویس، بروس. ویل، مارشا. کالهون، امیلی. .1384الگوهـای تـدریس ( ترجمـه محمدرضـا بهرنگی.) نشر کمال تربیت.
 
گلیان، فرشته. .2021مطالعه تاثیر رویکرد آموزش علوم مبتنی بر کاوشگری بر ساخت دانش و توسعه مهارتهای تفکر فراگیران. پویش در آموزش علوم انسانی, )23(7صفحه 85تا 96
 
مقربالهی، زهرا. .1391روشهای نوین تدریس. موج .5
 
احمد آبادی، زهرا . .1399مطالعه موردی طراحی آموزشی با استفاده از روش کاوشگری هدایت شده در
 
برنامه درسی آزمایشگاه شیمی معدنی .2فصل نامه پژوهش های آموزشی و یادگیری، شماره-86 : 2 73 
 حیدریصوفیانی، زهرا. پرویز، محمدحسین. نیاکان، زهرا و سرایی، احمد. .1395مقایسه تاثیر روش تدریس
 
کاوشگری و مشارکتی برمهارتهای تفکر انتقادی. کنفرانس ملی دانش و فناوری روانشناسی علوم تربیتی و جامع روانشناسی ایران. تهران.
 
قلخانی، معصومه. اسماعیلی، خاطره. .1401طراحی محتوای آموزشی برای موضوع خوردگی با رویکرد STEM
 
برای مقطع کارشناسی شیمی، پژوهش در آموزش شیمی، شماره چهارم، .45-70
 
نصرالهی، شایان. کیالاشکی، ملاحت. .1396طراحی آزمایشهای نمایشی جذاب برای آموزش الکتروشیمی سومین همایش آموزش الکتروشیمی ایران.دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران.
 
Abdisa, G and Getinet, T. 2012. The effect of guided discovery on students’ Physics achievement. Phys. Educ. 4(6), 530-537
 
Bebelis, S., Bouzek, K., Cornell, A., Ferreira, M. G. S., Kelsall, G. H., Lapicque, F., ... & Walsh, F. C. (2013). Highlights during the development of electrochemical engineering. Chem. Eng. Res. Des. 91(10), 1998-2020.
 
Farida, I., Mayangsari, D. Irwansyah F.S. 2020. Learning media based on three Level representation and inquiry for electrolysis cell materials. Journal of Physics: Conference Series 1503(1), 012036
 
Ghalkhani, M., Esmaeili, K. 2022, Designing an Educational Content for Corrosion Based on STEM Approach for Undergraduate Chemistry Level, Research in Chemistry Education, 3(4), 45-70.
 
Heaysman, O. and Tubin, D. 2019. Content teaching: innovative and traditional practices. Educ. Stud. 45(3), pp.342-356.
 
Minteer, S. D., & Baran, P. 2020. Electrifying synthesis: Recent advances in the methods, materials, and techniques for organic electrosynthesis. Acc. Chem. Res. 53(3),
 
Magwilang, E b. 2016. Teaching chemistry in context: Its effects on students’ motivation, attitudes and achievement in chemistry. Int. J. Learn. Teach. Educ. Res. 15(4) 1694-2493
 
UnVan Uum, M. S., Verhoeff, R. P., & Peeters, M. 2016. Inquiry-based science education: towards a pedagogical framework for primary school teachers. Int. J. Sci. Educ. 38(3), 450-46.
 
Puffelen, C. 2005. The chemistry of group learning: inquiry-based learning in small groups for undergraduates Science and Engineering at the University of Aveiro in Portugal. Master's thesis, University of Twente