فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در آموزش شیمی طی همه‌گیری بیماری کووید-19: دستاوردها و چالشها

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

دبیر شیمی، آموزش و پرورش رباط کریم ، تهران، ایران

چکیده

با شیوع بیماری کووید-19 و به ­دنبال آن تعطیلی گسترده مدارس و  دانشگاه­ها در سراسر جهان، روش آموزش دستخوش تغییرات بسیاری شده است. این تغییرات در تمامی نقاط دنیا و همچنین کشور ما با سرعت زیادی به­ وقوع پیوسته است. در بسیاری از مراکز آموزشی، آموزش مجازی بسیار مورد استفاده قرار گرفت. این انتقال از آموزش سنتی به آموزش مجازی، پیامدهایی را به همراه داشته است. دانش­آموزان و معلمان وارد دوره جدیدی از آموزش شدند که بسیار ناشناخته بود. یکی از این تغییرات استفاده بسیار گسترده­ تر و بیشتر از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در بخش آموزش است. در این مقاله به بررسی قابلیت­های فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش دروس مدرسه و دانشگاه به ­ویژه آموزش درس شیمی پرداخته شده است. ابعاد مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین تأثیر همه­ گیری کووید-19 بر استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش علوم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. همچنین فرصت­ها و چالش­هایی که در این رابطه برای دانش ­آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید ایجاد شده بررسی گردیده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Information and Communication Technology (ICT) in Chemistry Education During Covid-19 Pandemic: Achievements and Challenges

نویسنده [English]

  • Nasim Asghari Lalami
Chemistry teacher, Robat Karim, Tehran, Iran
چکیده [English]

With the outbreak of the Covid-19 disease and the consequent widespread closure of schools and universities all around the world, education methods have undergone many changes. These changes have happened very quickly in all parts of the world as in our country. Virtual education was widely used in many educational centers. This sudden transition from traditional to virtual education has had consequences. Students and teachers entered a new era of education that was mostly unknown. One of these changes is the much wider use of information and communication technology (ICT) in sicence education. In this article, we have reviewed the literature and studied the capabilities of Information and Communication Technology (ICT) in education, especially in chemistry teaching. The various aspects of information and communication technology, the impact of the Covid-19 pandemic on the more and more use of information and communication technology (ICT) especially in science education, also the opportunities and challenges created in this regard for students, teachers and professors have been examined.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information and Communication Technology (ICT)
  • Chemistry Education
  • Covid-19 Pandemic
  • Virtual Education
 ذاکرصالحی، غلامرضا ( .)1399آینده پژوهی تأثیرات بحران کوویدـ 19بر آموزش عالی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، .181-211 ،)2( 12
عابدینی بلترک میمنت ( .)1400آموزش مجازی و چالشهای آن در دوران کرونا از منظر بانوان هیأت علمی دانشگاه مازندران: یک مطالعه پدیدارشناسانه. پژوهش های تربیتی، .141-161 ،42
 
کاظم پور، اسماعیل، و غفاری، خلیل ( .)1390امکانسنجی استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی در
 
دانشگاه آزاد اسلامی. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، -193 ،)5( 2 .167
 
لهراسبی، محمد ( .)1399آموزش شیمی به کمک آزمایشگاه مجازی در دوران کرونا. پژوهش در آموزش شیمی، سال دوم ، شماره دوم، صفحات .35-21
 
Abigail Jennifer G. and Lipin R. (2020). Students’ Reflections on Pandemic Impacted
 
Chemistry Learning. Journal of Chemical Education,97(9), 3327–3331. 
 Bellou, I., Papachristos, N. M., and Mikropoulos, T. A. (2018). Digital Learning Technologies in Chemistry Education: A Review. In D. Sampson, D. Ifenthaler, J. Spector, & P. Isaías (Eds.), Digital Technologies: Sustainable Innovations for Improving Teaching and Learning, Cham: Springer International Pub.
 
Blasco-Arcas, L. et al. (2013). Using clickers in class. The role of interactivity, active collaborative learning and engagement in learning performance. Journal of Computers & Education, 62, 102–110.
 
Chirimbou, S. and Tafazoli, D. (2013): Technology & Media: Applications in Language Classrooms (TEFL, TESL & TESOL). Professional Communication and Translation Studies, 6(1-2), 187–194.
 
Fetaji, M., Loskovska, S., Fetaji, B., & Ebibi, M. (2007). Combining virtual learning environment and ıntegrated development environment to enhance e-learning. 29th International Conference on Information Technology Interfaces (IEEE), Cavtat.
 
Guzman, J. L., Dormidi, S. and Berenguel, M. (2013). Interactivity in Education: An Experience in the Automatic Control Field Inc. Comput Appl Eng Educ, 21, 360- 371.
 
hapley, K. et al. (2010). Effects of technology immersion on teachers’ growth in technology competency, ideology, and practices. J Educ Comput Res, 42(1), 1–33.
 
Kazempour, I and Ghaffari, Kh. (2011). Feasibility study of establishing a system during virtual service in Islamic Azad University. A new approach in educational management. 1 (5): 167-193. [Persian].
 
Laroche, L. H., Wulfsberg, G. and Young, B. (2003). Discovery videos: A Safe, tested, time-efficient way to incorporate discovery-laboratory experiments into the classroom. Journal of Chemical Education, 80(8), 962–966.
 
Mahi, M. H, Tarannoom, T., Islam, M. A., and Khan, M. M. (2019). A Web Based Interactive System to Promote ICT Education in Bangladesh. 14th International Conference on Computer Science & Education (ICCSE), Toronto, Canada.
 
Mayer, R. E. (2003). The promise of multimedia learning: using the same instructional design methods across different media. Learning and Instruction, 13, 125 – 139.
 
Michalchik, V., Rosenquist, A., Kozma, R., Coppola, B., Kreikemeier, P. & Schank, P. (2008). Representational resources for constructing shared understandings in the high school chemistry classroom. In J. Gilbert, M. Nakhleh, & M. Reiner (Eds.). Visualization: Theory and practice in science education. New York: Springer.
 
Musarat, Y. (2022). Online chemical engineering education during COVID-19 pandemic: Lessons learned from Pakistan. Education for Chemical Engineers, 39, 19-30.