ارائه مدلی مبتنی بر روش تدریس اکتشافی برای آموزش درس شیمی و مقایسه آن با روش تدریس سخنرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران

چکیده

هدف از این پژوهش دست­یابی به هدف آموزش هرچه بهتر درس شیمی با ارائه مدلی برای تدریس به روش اکتشافی و مقایسه آن با روش سخنرانی و بررسی نگرش دانش­آموزان نسبت به آموزش درس شیمی می­باشد. ابتدا به اهمیت روش­های گوناگون تدریس و تأثیر هرکدام بر یادگیری دانش آموزان و سپس ارائه ی مدلی مبتنی بر تدریس روش اکتشافی پرداخته شده است. مراحل مختلف تدریس به این مدل را در هرجلسه به­صورت جزء­به­جزء بیان کرده­ و درنهایت پس از تدریس به روش تدریس سخنرانی و اکتشافی در طی چند جلسه، مشخص شد که دانش­آموزان مفاهیمی را که با کاوش و پرس­و­جو یاد می گیرند، بیشتر به خاطر خواهند داشت تا مطالب و محتویاتی را که به روش­های دیگر تدریس می آموزند. با بررسی میانگین نمرات پس آزمون و پیش آزمون دانش­آموزان در گروه تدریس اکتشافی، نتایج حاکی از آن است که اختلاف میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در دو روش تدریس، اختلاف محسوسی دارد. روش اکتشافی با رشد زیاد در یادگیری همراه بود و این نشان می دهد که روش تدریس اکتشافی در میزان یادگیری دانش آموزان نقش اساسی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing a Model based on Exploratory Teaching Method for Teaching Chemistry and Comparing it with Lecturing Method

نویسندگان [English]

  • Hossein Gholamshahi 1
  • Vahid Amani 2
1 Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of our research in this article is to achieve the goal of teaching chemistry better by providing a model based on exploratory teaching method and comparing the effect of lecture teaching methods with exploratory teaching methods and students' attitudes toward teaching chemistry. First, we discussed the importance of different teaching methods and the impact of each on students' learning, and then presented a model based on teaching the exploratory method. We have described the different stages of teaching this model in detail in each session, and finally, after teaching through lecturing and exploratory teaching methods in a few sessions, we found that students learn concepts by exploring and asking questions. If they learn, they will remember much more than we can teach them the same content in other ways. Examining the mean scores of post-test and pre-test students in the exploratory teaching group, the results indicate that there is a significant difference between the mean scores of pre-test and post-test in the two teaching methods and a significant difference in the exploratory teaching method. It has faced a great growth, and this indicates that the exploratory teaching method plays an essential role in students' learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching methods
  • Exploratory
  • Chemistry education
  • Learning