بررسی چالش‌های آموزش و یادگیری آنلاین شیمی در شرایط همه‌گیری کرونا در سال تحصیلی 1399-1400

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر شیمی، آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان، زنجان، ایران

چکیده

در سه سال اخیر شرایط بحرانی کرونا، کیفیت آموزشی را به دلیل آموزش از راه دور به یکی از دغدغه های نظام آموزشی تبدیل کرده است. ارزیابی کیفیت آموزشی، می­تواند این نگرانی را  کاهش و راهکاری را برای بالا بردن کیفیت آموزشی نشان دهد. مطالعه حاضر چالش‌ها و شرایط آموزش آنلاین در دوران کرونا با استفاده از روش تلفیقی(کمی و کیفی) و اکتشافی درس شیمی دوره دوم متوسطه می­پردازد. این پژوهش در طول یک دوره یک ساله تحصیلی (1400-1399) با دانش آموزان پایه یازده و دوازده رشته های ریاضی و تجربی و دبیران شیمی در کل کشور انجام شده است. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامة ساخت محقق است. بر اساس یافته­های به دست آمده در کل 40 مؤلفة پایه و 7 مؤلفة سازمان­دهنده بر اساس رویکرد تفسیری شناسایی شد که در عوامل محیطی، اقتصادی، آموزشی، اجتماعی، خانواده و فرهنگ، شناختی و ارزشیابی دسته بندی گردیدند. طبق نتایج، شرایط کرونا از یک طرف باعث افزایش مهارت و تجربه آموزشی جدید در فراگیران و از طرف دیگر آسیب‌های روانی، جسمانی و افت تحصیلی را به بار آورد. اما با برنامه­ریزی درست، کشف نیازها، بازنگری و رفع مشکلات مالی و پشتیبانی نیروهای توانمند می­توان آموزش مجازی را توسعه و به عنوان یک مکمل آموزشی در کنار آموزش حضوری بهره برد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating Challenges of Teaching and Learning Chemistry Online During Covid-19 Pandemic in the Academic Year 2020-2021

نویسنده [English]

  • Nahid Ahmadi
Chemistry teacher, Department of chemistry, Zanjan, Iran
چکیده [English]

In the past three years, the covid-19 pandemic has made the quality of education one of the concerns of the education system due to distance education. Educational quality assessment can reduce this concern and show a solution to increase academic quality. This study examines the challenges and conditions of online education during the Corona epidemic using integrated (quantitative and qualitative) and exploratory methods in the secondary chemistry course. This is based on research conducted over one year with 16-18-year-old students and chemistry teachers in the 2020-2021 school year. In this research, the challenges and conditions of distance education during the Corona epidemic were analyzed using integrated (quantitative and qualitative) and exploratory methods. The tool of data collection is a researcher-made questionnaire. Based on the findings, 40 basic and 7 organizational components were identified based on the interpretive approach, which was classified into environmental, economic, educational, social, family, cultural, cognitive, and evaluation factors. Results showed not only the conditions of Corona have increased new educational skills and experiences in learners, but also they have brought psychological, physical, and academic damages. However, with proper planning, discovering needs, investigating and solving financial problems, and supporting capable forces, virtual education can be developed and used as an educational supplement alongside face-to-face education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education quality
  • E-learning
  • Online teaching
  • Chemistry education
  • Covid- 19