بررسی راهکارهای ورود علم شیمی سبز در برنامه مطالعاتی تحصیلی و مقایسه اهداف و ویژگی‌های آن با سایر کشورهای توسعه یافته

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران

2 دانشجوی آموزش شیمی، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران

چکیده

شیمی سبز شاخه­ای از علم شیمی است که لزوم توجّه به محیط زیست و اهمّیت موادّ تجدید پذیر به وسیله علم شیمی را در سطوح مختلف، برای سنین متفاوتی از دانش­آموزان و دانشجویان بازگو می­کند. آموزش اصول و شرایط به همراه نکات و الزامات آموزشی شیمی سبز باید از مقاطع پایین­تر با روش­هایی مانند برنامۀ درسی، شیوۀ تدریس، آزمایش و... وارد واحد­های درسی و تحصیلاتی فراگیران شود. تأثیر  مثبت و مؤثّر شیمی سبز در محیط اطراف و راهکار­های نوین آن در پیشبرد اهداف زیست محیطی و توسعه پایدار کمک فراوانی در ایجاد گرایش در دانش­آموزان و پیشرفت راهبرد­های نوین در عرصه جهانی به وسیله­ی مطالعه­ی تخصصی در علم نوین و بدیع شیمی سبز ممکن می­شود. در پژوهش حاضر به بررسی راهکارها ورود علم شیمی سبز در برنامه مطالعاتی تحصیلی و مقایسه اهداف و ویژگی­های آن با سایر کشور­های توسعه یافته پرداخته شده است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the Solutions to Include Green Chemistry in the Academic Study Program and Comparing its Goals and Characteristics with Other Developed Countries

نویسندگان [English]

  • Yavar Ahmadi 1
  • Alireza Khodaei 2
1 Department of Science, Farhangiyan University, Tabriz, Iran
2 Student of Chemistry Education, Farhangian University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Green chemistry is a branch of chemistry that explains the need to pay attention to the environment and the importance of renewable materials through chemistry at different levels for different ages of school and university students. The teaching of the principles and conditions along with the points and educational requirements of green chemistry should be included in the students' educational units from lower levels with methods such as curriculum, teaching methods, experiments, etc. The positive and effective impact of green chemistry on the environment and its new strategies in advancing environmental goals and sustainable development can greatly help in creating a trend in students and the development of new strategies in the global arena by specialized study in modern science of green chemistry. In the present research, the strategies of entering green chemistry in the academic study program and comparing its goals and characteristics with other developed countries have been investigated. At the end of the article, some suggestions are mentioned to advance green chemistry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching chemistry
  • Green chemistry
  • Green chemistry curriculum
  • Objectives of green chemistry education
  • Comparison of green chemistry curriculum