طراحی محتوای آموزشی در موضوع آنتروپی با رویکرد STEM و نقشه مفهومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه شهید رجایی، تهران ، ایران

2 گروه شیمی، دانشگاه شهید رجایی، تهران ، ایران

چکیده

آنتروپی مفهومی است که فهم آن همواره برای دانش‏آموزان و دانشجویان کج‏فهمی‏هایی ایجاد کرده است و یا اینکه فراگیران در درک، استفاده و کاربردهای آن دچار مشکل هستند. بنابراین طراحی یک محتوای آموزشی برای یادگیری بهتر مفهوم آنتروپی و کاربردهای آن بر مبنای رویکرد  STEMو نقشه مفهومی گام مهمی برای یادگیری طولانی مدت دانش‏آموزان و دانشجویان و کسب مهارت در آن‏ها ایجاد خواهد کرد و تأثیری بسزا در یادگیری مفهوم آنتروپی و رفع کج فهمی‏ها، خواهد داشت. روش پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی بوده که با استفاده از فن تحلیل محتوا انجام شده است. نمونه آماری استفاده شده مجموعه‏ی کتاب‏ها، مقاله‏ها، مجله‏ها و پایان نامه‏هایی است که تا اشباع نظری داده‏ها انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. با بررسی ادبیات و پیشینه موضوع درمورد چگونگی طراحی محتوای آموزشی آنتروپی، با راهنمایی متخصّصان این حوزه، طی چندین مرحله کدگذاری محوری، سرفصل‏هایی تعیین و سپس براساس سرفصل‏های تعیین شده هدف‏هایی برای هر مبحث درجدول هدف ـ محتوا نوشته شد. رویکرد STEM و نقشه مفهومی استفاده شده در این پژوهش از روش‏ها و رویکردهای نوین تدریس می‏باشد که استفاده از آن‏­ها در تدریس و طراحی یک محتوای آموزشی به یادگیری طولانی مدت و معنادار فراگیران کمک می‏کند و منجر به کاوشگری و کسب مهارت در فراگیران می‏شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing Educational Content on Entropy with STEM Approach and Concept Map

نویسندگان [English]

  • Kamran Amini 1
  • Maryam Ghanbari 2
  • Javad Beheshtian 2
1 Master student of chemistry, Shahid Rajaee University, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry, Shahid Rajaee University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Entropy gives meaning to energy, but they have always created misconceptions among students, or that learners who had difficulty. Therefore, designing educational content to better learn the concept of entropy and its applications based on the STEM approach and concept map will be an important step for students to learn and acquire skills in the long run. The method of the present study is descriptive-analytical which has been done using the content analysis technique. The statistical sample used is a collection of books, articles, journals, and dissertations related to entropy that were selected and analyzed until the theoretical saturation of the data. By reviewing the literature on how to design entropy educational content, with the guidance of experts in this field, during several round-trip stages of axial coding, topics were determined and then based on the topics assigned, goals for each subject in the content goal table was written. In the present project, learners can perform experiments, practical activities, and knowledge building with new teaching methods and approaches. The STEM approach and concept map are two of the new teaching methods and approaches. Their use in teaching and designing an educational content helps students learn in a long-term and meaningful way, and also leads to exploration and skills acquisition in learners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entropy
  • STEM approach
  • Content design
  • Education
  • Misunderstanding
  • Concept map