طراحی محتوای آموزشی برای موضوع خوردگی با رویکرد STEM برای مقطع کارشناسی شیمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارگروه شیمی، دانشگاه شهید رجایی، تهران ، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه شهید رجایی، تهران ، ایران

چکیده

در جامعه‌ی امروزی، فلزّات به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر تلقی می‌شوند به صورتی که زندگی بدون وجود فلزّات بسیار سخت و ناممکن خواهد بود. تشکیل زنگ‌زدگی روی آهن، لکه‌دار شدن نقره و پتینه‌ی سبزآبی روی مس، نمونه‌هایی از خوردگی هستند. خوردگی منجر به از بین رفتن تجهیزات و سازه‌های فلزی و همچنین اتلاف بسیار زیاد منابع، انرژی و مواد می‌شود. بنابراین باید از فلزّات در برابر آسیب‌های خوردگی حفاظت شود. به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی خوردگی به تجهیزات فلزی، باید بر تربیت نیروهای حرفه‌ای در این زمینه متمرکز شد. تربیت افراد حرفه‌ای و کارآمد در این زمینه در سایه‌ی آموزش صحیح و اصولی رخ خواهد داد. در پژوهش حاضر به طراحی محتوای آموزشی در زمینه‌ی خوردگی و حفاظت از خوردگی با رویکرد STEM برای دانشجویان رشته شیمی در مقطع کارشناسی پرداخته شده است که طی آن فراگیر با ساخت فرضیه‌ی خود به انجام آزمایش و ساخت دانش اقدام می‌کند. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کاربردی محسوب می‌شود. اطلاعات مورد نیاز جهت انجام این پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه‌ای گردآوری شده‌است. در طراحی محتوی به مفاهیم خوردگی و عوامل مؤثّر بر آن، انواع خوردگی و همچنین انواع روش‌های حفاظت از خوردگی اعم از تکنیک‌ها و مواد با به‌کارگیری فعّالیّت‌های آزمایشگاهی پرداخته شده‌ است. انتظار می‌رود این پژوهش در بهبود یادگیری مفاهیم شناختی، بهبود نگرش و تربیت نیروهای حرفه‌ای برای ورود به اجتماع و همچنین بازارکار مفید واقع شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing an Educational Content for Corrosion Based on STEM Approach for Undergraduate Chemistry Level

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Ghalkhani 1
  • Khatereh Esmaeili 2
1 Department of Chemistry, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
2 Student of chemistry, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In today's society, metals are considered as one of the basic human needs so that life without metals will be very difficult and impossible. The rust formation on iron, silver staining and blue green patina on copper are examples of corrosion. Corrosion leads to the loss of metal equipment and structures, as well as the high waste of energy resources and materials. Therefore, metals should be protected against corrosion damage. In order to prevent possible corrosion damage to metal equipment, it is important to focus on training experts in this field. Training professionals and efficient people in this field will occur in the shadow of proper and principled education. In this study, we design educational content in the field of corrosion and corrosion protection with STEM approach for undergraduate chemistry students, during which the learner performs experiments and knowledge construction by constructing his own hypothesis. The present study is an applied research. The required information for this research has been collected through library studies. In the design of the content, the concepts of corrosion and the factors affecting it, the types of corrosion as well as a variety of corrosion protection methods, including techniques and materials, have been discussed using laboratory activities. It is expected that this research will be useful in improving cognitive concepts learning, improving attitudes, and training experts for entering society as well as labor market.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corrosion
  • Corrosion Protection
  • STEM Approach
  • Content Design
  • Chemistry Education