بررسی و تحلیل مسیرهای متفاوت یادگیری، توضیح و درک مفهوم آنتروپی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزشی علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران

2 دانشجوی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران

چکیده

بسیاری از دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشگاهی با ایده‌های اساسی ترمودینامیکی در شیمی مشکل دارند. ترمودینامیک تقریباً متشکل از مفاهیم و معادلاتی است که قابل درک نیستند و برای انجام محاسبات و قبولی در امتحانات باید به طور مفروض آموخته شوند. ازجمله این مفاهیم مهم و تاحدودی غیر قابل درک برای فراگیران آنتروپی و پیش­بینی تغییرات آن طی واکنش است. اﻳﻦ مقاله با هدف بررسی این مفهوم ﺑﻪ ﺷﺮح ﻣﺨﺘﺼﺮی از روابط ذکر شده پرداخته و برخی از راه­های بیان این مفهوم را در یادگیری و غلبه بر کج فهمی­های رایج در مورد آن را با استفاده از نتایج پژوهش­های منتخب انجام شده در این زمینه مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. در این مطالعه آنچه را که فراگیران از آنتروپی می‌فهمند و آنچه را که به اشتباه می‌فهمند شناسایی و طبقه‌بندی شده است. از جمله عواملی که در درک دقیق آنتروپی مؤثر است و به یادگیری مناسب آن کمک می­کند می­توان به ارتباط آنتروپی با حرکات مولکولی، به کارگیری اصطلاحات مناسب در بیان آن، استفاده از قیاس و ارتباط ترازهای انرژی با تغییرات آنتروپی در آموزش این مفهوم اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating and Analyzing Different Paths of Learning, Explaining and Understanding Entropy

نویسندگان [English]

  • Hamideh Haghighat 1
  • Alireza Khodaei 2
1 Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tabriz, Iran
2 Chemistry student, Farhangian University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Many high school and college students have difficulty with basic thermodynamic ideas in chemistry. Thermodynamics consists almost entirely of concepts and equations that are not comprehensible and must be hypothetically learned in order to perform calculations and pass exams. These include important and somewhat incomprehensible concepts for learners are entropy and predicting changes during reaction. This article aims to examine this category of the mentioned relationships and some ways of expressing this concept in learning and overcoming common misconceptions about it using the results of selected research conducted in this field has been studied and analyzed. In this study, what learners understand about entropy and what they misunderstand is identified and classified. Among the factors that are effective in understanding entropy accurately and helping to learn it properly can be related to entropy with molecular movements, the use of appropriate terms in its expression, the use of analogy and the relationship of energy levels with entropy changes in teaching this concept pointed out.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The second law of thermodynamics
  • Entropy function
  • Effective learning
  • Chemistry education