تحلیل محتوای کتاب شیمی دورۀ دوم متوسطه نگارش جدید و مقایسه با کتاب های نظام قدیم از لحاظ توجه به آموزش های محیط زیستی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان مشهد، ایران

چکیده

هدف این پژوهش تحلیل و مقایسه محتوای کتاب درسی شیمی سال 99-98 دوره  دوم متوسطه از لحاظ توجه به آموزش های محیط زیستی است که به شیوه کدگذاری قیاسی بررسی شدند. جهت اعتبار بخشی به یافته‌ها، از دو کدگذار دیگر نیز استفاده شد و میزان توافق میان کدگذارها برابر با90% به دست آمد. یافته ها نشان داد که مقوله های آموزش حفاظت از محیط زیست در متن با فراوانی 70 ، پرسش 14 ، تکلیف 8 و تصویر 18 مورد قرار دارند. همچنین مقوله های آموزش محیط زیست در بعد شناختی (91%) و در ابعاد نگرشی(9%) و مهارتی (0%) است. نتایج پژوهش حاکی از آن است، گرچه نسبت به سال های قبل قدم های مؤثّری در امر آموزش حفاظت از محیط زیست در « کتاب شیمی دهم و دوازدهم» برداشته شده است، اما در کتاب یازدهم این روال ادامه نیافته و اصل تنوع و مداومت در مقوله های محیط زیستی و حیطه های مختلف یادهی – یادگیری در کتاب های درسی به طور چندان مورد توجه قرار نگرفته است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison and Analysis of the Content of the New with Old Version Senior High School Chemistry Textbook, based on Environmental Education

نویسنده [English]

  • Zahra Ahmadabadi
Department of basic Science Farhangian University Mashhad Iran
چکیده [English]

The aim of this study is to analyze and compare the content of the chemistry textbook for the senior high school in 1399-98 school year in terms of attention to environmental education, which were examined by deductive coding method. To accreditation the results, two coders were used to accreditation the results, and the agreement between the coders was 90%. The results showed that the categories of environmental protection education are in the text with a frequency of 70, question 14, task 8 and image 18. The categories of environmental education are cognitive (91%), attitude (9%) and skill based (0%). According to the results, although the improvement in environmental protection education in the "10th and 12th Chemistry Text Books" is better than in previous years, this trend has not continued in the eleventh textbook. Therefore, the principle of diversity and continuity in environmental categories and different areas of teaching-learning has not been given much attention in textbooks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Environmental education
  • Content analysis
  • Chemistry textbook