تحلیل محتوای ترمودینامیک در کتاب‌ها درسی شیمی متوسطه دوم با استفاده از روش ویلیام رومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش به بررسی میزان به‌کارگیری شیوه فعال در محتوای ترمودینامیک کتاب‌های شیمی قرن اخیر پرداخته است. هدف این تحقیق کاربردی و روش تحقیق آن توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری شامل 24 کتاب درسی شیمی متوسطه دوم در 7 بازه زمانی است. ابتدا در هریک از بازه‌های زمانی، محتوای ترمودینامیک شناسایی گردید و مشخص شد از سال1304(آغاز آموزش متوسطه در ایران) تا 1354محتوای ترمودینامیکی در کتب شیمی متوسطه دوم بسیار کم بوده است، بنابراین محتوای ترمودینامیک بعد از سال 1354 با تکنیک ویلیام رومی شامل متن، تصاویر و پرسش­ها در مقوله‌های معین کدگذاری و بررسی شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که روند تغییر ضریب درگیری مقوله‌ها (شاخص میزان فعالیت دانش­آموزان در فرآیند یادگیری) در متن، تصاویر و پرسش­ها به ترتیب (سال‌های 54 تا72 : 285/0، 75/1، 25/1، سال‌های 72 تا 79: 077/0، 91/0 ، 78/0، سال‌های 79 تا 95: 409/0 ، 26/2، 07/2، سال‌های 95 تاکنون :245/0، 33/1 ، 30/5) است، بنابراین متن کمتر از حد مطلوب و غیر فعال است، تصاویر مطلوب و فعال هستند و پرسش­ها به سمت بیشتر از توان فراگیر و غیرفعال است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content Analysis of Thermodynamic in High School Chemistry Textbooks Using William Romey Method

نویسندگان [English]

  • Zahra Bayat 1
  • Doostmohammad Samiei 2
1 Master student of chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of the present study is to analyze the content of thermodynamics in the textbooks of the chemistry of the high school in the recent century according to the method of William Romey. The statistical population includes 24 high school chemistry textbooks in 7 time periods. First, in each period, thermodynamic content was identified and determined that from 1304 (beginning of secondary education in Iran) to 1354, the thermodynamic content in the second-high school chemistry textbooks was very low, so the thermodynamic content after 1354 with William Rumi technique including text Images and questions were coded and reviewed in specific categories. The results of this study showed that the trend of changing the coefficient of involvement of categories (index of students' activity in the learning process) text, images and questions in the years 54 to 72: 0.285, 1.750, 1.250 years 72-79, respectively.: 0.077, 0.916, 0.782, years 79 to 95: 0.409, 2.266, 2.071 and 95 so far: 0.245, 1.333, 5.308, so in the text, it is less than desirable and inactive. The images are desirable and active, and the queries are more than all-encompassing and inactive.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content analysis
  • Active content
  • Inactive content
  • William Romey method