چشم‌اندازها و چالش‌ها در آموزش آنلاین شیمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر شیمی، آموزش و پرورش منطقه 17 تهران، تهران، ایران

2 دبیر شیمی، آموزش و پرورش چالدران، آذربایجان غربی، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی چالش‌ها و مشکلات آموزش آنلاین شیمی در دوران بیماری ویروس کووید-19 است. در این پژوهش از روش پرسش‌نامه استفاده شده که شامل پرسش‌های بسته و یک پرسش باز بود. جامعه آماری پژوهش100 نفر از دانش‌آموزان یکی از مدارس تهران و تعدادی از معلمان و دانشجومعلمان کارورزی بود که برای دانش‌آموزان و معلمان و دانشجومعلمان کارورزی به صورت جداگانه پرسش‌نامه در فرم نگار گوگل تهیه شد. طبق نتایج به دست آمده، بیشترین مشکلات مربوط به اثربخشی کم آموزش آنلاین نسبت به آموزش حضوری؛ سطح ارزشیابی بالا نسبت به سطح تدریس و نیز مشکلات مربوط به سامانه اسکای روم بود. چالش‌هایی که در پرسش باز مطرح شد، بیشتر شامل عدم تعامل چهره به چهره در آموزش آنلاین، عدم دسترسی دانش‌آموزان به تلفن همراه و اینترنت، عدم برگزاری دورة آشنایی با آموزش آنلاین و نرم­افزارهای مورد نیاز برای معلمان، ارایه تکالیف زیاد و بی­عدالتی در برگزاری آزمون‌های آنلاین بود. بنابراین، تغییر روش تدریس به آموزش آنلاین باعث به وجود آمدن مشکلات و چالش‌هایی برای معلمان و دانش‌آموزان شده که انتظار می‌رود با همکاری نهادهای مسئول این مشکلات برطرف گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prospects and Challenges in Online Chemistry Education

نویسندگان [English]

  • Seifollah Ranjbar 1
  • Reza Nouri 2
1 Chemistry Teacher, Tehran, Iran
2 Chemistry Teacher, Chaldoran, West Azerbaijan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the challenges and problems of chemistry online education during COVID-19 virus disease. In this study, a questionnaire method was used which included closed-ended questions and an open-ended question. The statistical population of the study at Google Form was prepared and performed from 100 students of a school in Tehran, a number of teachers and chemistry student teachers. According to the results, the most problems were related to the low effectiveness of online education compared to face-to-face education, high level of evaluation compared to the level of teaching, and sometimes problems related to the Skyroom system. Challenges raised in open-ended question mostly included lack of face-to-face interaction in online education, Students do not have access to mobile phones and the Internet, lack of courses to get acquainted with online education and software required for teachers, giving many assignments and there was injustice in conducting online exams. Therefore, the change in teaching method to online education has created problems and challenges for teachers and students that are expected to be resolved with the cooperation of relevant institutions. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Online education
  • Chemistry education
  • Student
  • Teacher
  • Teacher assistant