بررسی مطالعات انجام شده درباره کج فهمی های رایج دانش آموزان در مورد برخی مفاهیم متداول علوم تجربی دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدا یی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران

2 گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران

چکیده

دوره ابتدایی از جمله مهمترین مقاطع تحصیلی یک فرد است که مفاهیم پایه علوم در این دوره آموخته می­شود. بنابراین علوم تجربی را می­توان یکی از مهمترین دروس این دوره به شمار آورد. چراکه آموخته ­های کودکان در این درس ارتباط نزدیکی با مشاهدات دانش­ آموز در جهان پیرامون دارد. گاهی مشاهدات کودکان پیش از دوران مدرسه، سبب درک نادرست از پدیده های علمی می­ شود و دانش­ آموز در مورد پدیده ­های علمی دچار کج­ فهمی می­ شود. معلمان باید پس از شناسایی کج­ فهمی های دانش ­آموزان، با روشن ساختن حقایق علمی به آنها در صدد رفع کج­ فهمی های دانش ­آموزان بر­آیند. پژوهش حاضر در صدد آن است که با بررسی پژوهش­های صورت گرفته درمورد کج­ فهمی­ های دانش­ آموزان دوره ابتدایی در درس علوم تجربی، به پژوهشگران، معلمان و دانشجو­معلمان کمک کند تا در صورت نیاز، سریعتر و آسان­تر از تمامی پژوهش­های صورت گرفته در این حیطه و نتایج آنها آگاه شوند و کج­ فهمی های رایجی که دانش­ آموزان در درس علوم تجربی دوره ابتدایی با آنها مواجه می­ شوند را بشناسند. مقاله حاضر مقاله ای مروری بوده و نویسندگان با بهره گیری از روش کتابخانه ای به جمع آوری، تلخیص و طبقه بندی اطلاعات پرداختند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Review of Studies on Students' Common Misconceptions about some Common Concepts in Elementary Science Textbook

نویسندگان [English]

  • Mir Ali Naghizadeh Sarabi 1
  • Masoud Saadati 2
1 Elementary education student, Farhangian University, Tabriz, Iran
2 Department of Science, Farhangian University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Primary education is one of the most important periods of education. Because the basis of science's concepts is learnt in this period. Experimental science course can be considered as one of the most important courses of this period. Because what children learn in this course is closely related to the student's observations of the world around them. It is sometimes observed that pre-school children's observations lead to a misunderstanding of scientific phenomena in the student and based on the same misconceptions, the student becomes misunderstood about the scientific phenomenon. Therefore, after identifying the misunderstandings of their students, teachers should try to eliminate the misunderstandings of the students by clarifying the scientific facts to them. The present study seeks to help researchers, teachers and student-teachers, by collecting and summarizing all the research done on the misconceptions of elementary school students in the course of experimental sciences, so that, to be aware of all the researches in this field and their results, faster and easier if necessary, and to recognize the common misconceptions that students encounter in the elementary period of experimental sciences. The present article is a review article and authors have been used the library method to collect, summarize and classify information.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Misconception
  • Science education
  • Elementary education