عوامل موثر در کج فهمی‌های دانش‌آموزان و دانشجویان در زمینه پیوند شیمیایی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دبیر شیمی، آموزش و پرورش رباط کریم ، تهران، ایران

2 گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

کج­فهمی­های دانش­آموزان و دانشجویان در زمینه پیوندهای شیمیایی ریشه در عوامل متعددی دارد که شناسایی و بررسی این عوامل می­تواند در رفع آن­ها مؤثر باشد. در این مقاله که به روش تحلیلی-توصیفی صورت گرفته است ابتدا یافته­های حاصل از تحقیق پژوهشگران کشورهای مختلف در زمینه کج­فهمی­های دانش­آموزان و دانشجویان در پیوند شیمیایی مورد بررسی قرار گرفت و سپس با تجزیه و تحلیل آن­ها یک جمع­بندی در مورد عوامل دخیل در کج­فهمی­های رایج در مبحث پیوندهای شیمیایی به­دست آمد. این عوامل از جنبه­های گوناگونی از جمله نحوه نگارش کتاب­ها و متون درسی و شیوه تدریس معلّمان و اساتید مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. عواملی مانند تأکید بیش از حد بر قاعده هشتایی، روش­های نادرست ارزیابی در مدارس و دانشگاه­ها، استفاده از مدل­های گلوله و میله، کج­فهمی­های پیشین و … به عنوان عوامل اثرگذار در تشدید این کج­فهمی شناسایی شدند. در ادامه، مباحث مربوط به پیوند شیمیایی در کتاب­های درسی شیمی متوسّطه دوره دوم کشورمان (پایه­های دهم، یازدهم و دوازدهم) نیز از این منظر مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors Influencing High School and University Students' Misconceptions about Chemical Bonding

نویسندگان [English]

  • Nasim Asghari Lalami 1
  • Vahid Amani 2
1 Chemistry teacher, Robat Karim, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Students' misconceptions about chemical bonding have resulted from numerous factors. Identifying and examining these factors can be effective in eliminating them and improve the learning of students. The analytical-descriptive method is used for the preparation of this paper. Initially, we studied researchers' findings in different countries about students' misconception of chemical bonding in schools and college courses. Then we analyzed their results and summarized the factors involved in students' misconceptions. These factors have been studied and analyzed from various aspects, including how textbooks are written and how teachers teach them to students. We found that some factors, for example, too much emphasis on the octet rule, incorrect evaluation methods in schools and colleges, using the ball and stick models, previous misconceptions, etc. intensify this misconception. In the following, the textbooks of high school in our country (tenth, eleventh and twelfth grades) have been investigated from this point of view.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Misconception
  • Chemical bonding
  • Learning
  • Teaching