طراحی واحد آموزشی برای آموزش موضوع pH و تعیین میزان اسیدیتة مواد شیمیایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشجوی کارشناسی، گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

علم شیمی مانند اکثر علوم حالت انتزاعی دارد. به همان اندازه که محتوا در یادگیری موثر است، روش نیز بر آن تاثیر می‌گذارد. کار عملی و آزمایش شرط لازم برای درک مطالب و مفاهیم علمی است، ولی کافی نیست. انتطار می‌رود تا دانش‌آموز در کلاس درس با تفکر علمی و تجارب یادگیری درگیر شود تا خود مکانی برای آزمایش‌کردن و بروز خلاقیت به شمار آید. این امکان زمانی محقق می‌شود که دانش‌آموز درگیر گفتگوی کلاسی و تدریس باشد. براساس تحقیقات انجام شده، دانش‌آموزان در شیمی متوسطه بویژه موضوع اسیدها، بازها و pHبه خاطر نداشتن درک عمیق از مفاهیم اتم‌ها، مولکول‌ها، یون‌ها و واکنش‌های شیمیایی با چالش روبرو هستند. بعلاوه هدف برنامه جدید آموزش علوم تبدیل دانش‌آموزان به یادگیران مادام‌العمر است. برای این منظور علاوه بر اطلاعات و انگیزه کافی به روش مناسب برای یادگیری نیز نیاز است. پژوهش حاضر تلاش کرده است تا طراحی نوینی از مبحث pH و تعیین میزان اسیدیته مواد شیمیاییِ کتاب شیمی دوازدهم ارائه دهد. به این امید که معلمان و دانشجومعلمان با ایده گرفتن از آن، از روش‌های سنتی فاصله گرفته و تدریسی خلاقانه‌تر را در کلاس ارائه دهند و با پرورش درست دانش‌آموزان، به متفکران این جامعه بیفزایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Training Unit on pH and Determining the Acidity of Chemicals

نویسندگان [English]

  • Motahhare Khaki
  • Atefeh Homaei Moghadam
Chemistry student, Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Chemistry, like most sciences, is abstract. As much as content is influential in learning, so is the method. Practical work and experimentation are necessary conditions for understanding scientific content and concepts, but they are not enough. The student is expected to engage in scientific thinking and learning experiences in the classroom as a place for experimentation and creativity; But this possibility is realized when the student is involved in class conversation and teaching. According to the researches done, students in high school chemistry, especially the subject of acids, bases, and pH, are challenged because they do not have a deep understanding of the concepts of atoms, molecules, ions, and chemical reactions. In addition, the goal of the new science education program is to transform students into lifelong learners. For this purpose, in addition to sufficient information and motivation, a suitable method for learning is also needed. The present study has attempted to present a new design of the topic of pH and determination of the acidity of chemicals in the chemistry textbook for the twelfth grade. I hope that teachers and student-teachers, by taking ideas from it, will move away from traditional methods and offer more creative teaching in the classroom, and add to the thinkers of this society by properly nurturing students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning
  • Learning design
  • 12th grade Chemistry textbook
  • pH
  • Determination of acidity