بررسی روند پژوهش در آموزش شیمی

نوع مقاله : سرمقاله

نویسنده

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران

چکیده

بدون شک پژوهش در آموزش شیمی یک حوزه بین رشته‌ای است و افرادی که در این زمینه فعال هستند، علاوه بر دانش تخصصی شیمی، باید دانش کافی از علوم تربیتی و روش پژوهش در علوم رفتاری داشته باشند. در چند سال اخیر به علت افزایش تقاضا برای جذب معلمان شیمی حرفه‌ای در مدارس، رشته‌های آموزش شیمی در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی از لحاظ کمّی رشد زیادی داشته است و به تبع آن، حجم پژوهش‌ها و مقالات منتشر شده در زمینه‌های مختلف آموزش شیمی به ویژه مهارت‌ و دانشی که دانش‌آموزان برای زندگی در دنیای امروز به آن نیاز دارند، رشد فراوانی کرده است.
با بررسی پژوهش‌های انجام گرفته در حوزه آموزش شیمی در دو دهه اخیر، می‌توان دریافت که بیشتر پژوهش‌های انجام گرفته از نوع مداخله‌ای و شبه تجربی هستند و موضوع‌های متنوعی نظیر آموزش معلمان، روش‌های تدریس، یادگیری و باورهای ذهنی، بافتار و محیط یادگیری، تکنولوژی آموزشی، یادگیری غیر رسمی، تاریخ علم، ماهیت علم، فلسفه علم، برنامه‌های درسی جدید، بحث‌های جنسیتی، فرهنگی و اجتماعی و تاثیر آنها بر یادگیری مورد توجه پژوهشگران قرار گفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Research Process in Chemistry Education

نویسنده [English]

  • Abed Badrian
Organization for Educational Research and Planning, Tehran, Iran
چکیده [English]

Undoubtedly, the research in chemistry education is an interdisciplinary field, and people who are active in this field, must have sufficient knowledge of educational sciences and research methods in behavioral sciences in addition to specialized knowledge of chemistry. In recent years, due to the increasing demand for professional chemistry teachers in schools, the field of chemistry education at the undergraduate and graduate levels has grown quantitatively, and consequently, the amount of researches and articles published in various fields of chemistry education, especially in the fields of the skills and knowledge that students need to live in today's world have grown tremendously.
Investigation of the researches done in this field in the last two decades shows that most of the researches are interventional and quasi-experimental and various topics such as teacher education, teaching methods, learning and mental beliefs, context and learning environment, educational technology, informal learning, history of science, nature of science, philosophy of science, new curricula, gender, cultural and social debates and their impact on learning have been considered by the researchers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemistry education
  • Research in chemistry education
  • Research topic