بررسی چالش های آموزش برخط شیمی و ارایه راهکار برای بهبود آن با اجرای طرح معلم یار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر شیمی منطقه 17 تهران، مدرس دانشگاه فرهنگیان، ایران

2 گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 گروه علوم، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حوزه تربیت و یادگیری علوم، تهران، ایران

چکیده

تهدید ناشی از ویروس کرونا فرصت مناسبی را برای پرداختن به آموزش‌های فناورانه در دانشگاه‌ها و مدارس ایجاد کرد. این پژوهش به منظور بررسی چالش‌ها و ارائة راهکارهای بهبود آموزش الکترونیکی آنلاین و تأثیر آن در پیشرفت تحصیلی فراگیران در طول دوران شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی با اجرای طرح معلم­یار انجام یافته و تدوین شده است. در این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی، از مصاحبة نیمه ساختاریافته برای جمع‌آوری داده استفاده‌شده است. جامعة آماری این پژوهش را استادان، معلمان و دانشجویان شیمی تشکیل می­دهد و توزیع جمعیت­شناختی مشارکت­کنندگان در پژوهش شامل 2 استاد، 10 معلم و 13 دانشجو و 10 دانش آموز است. در این پژوهش ابتدا چالش‌ها و چشم­انداز‌های آموزش آنلاین بررسی شد؛ سپس داده‌های حاصل از پژوهش به صورت منسجم جمع‌بندی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و متناسب با هر چالش، پیشنهادهایی ارائه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که افزایش مشارکت فعال دانش­آموزان، تولید محتوای الکترونیکی متنوع، افزایش اشتیاق و علاقمندی فراگیران، افزایش رضایتمندی والدین، بهبود فرایند آموزش آنلاین، بالا بردن تعامل در آموزش الکترونیکی، افزایش کارایی معلم­یاران و ارائه کارورزی به روش جدید، از دستاوردهای مثبت آموزش مجازی می­باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigate the Challenges and Providing Solutions to Improve Online Chemistry Education by Implementing the Teacher-assistant Project

نویسندگان [English]

  • Seifollah Ranjbar 1
  • Sharif Kamyabi 2
  • Hasan Hazarkhani 3
1 Chemistry Teacher, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Department of science, Organization for Educational Research and Planning, Tehran, Iran
چکیده [English]

The threat posed by the Corona virus provided a good opportunity to address technological education in universities and schools. This study was conducted to investigate the challenges and to provide solutions to improve online e-learning and its impact on students' academic achievement during the COVID-19 virus disease era of educational centers by implementing the Teacher-assistant project. The study sample used the form of teaching activities in the online classroom, the item of observing the practical activities of the teacher and members of the educational groups. With the help of a group of students and teachers of chemistry, online education was studied and explored from different aspects. In this study, the challenges and perspectives of online education became more apparent. The data obtained from the research were then summarized and analyzed in a coherent manner and suggestions were made in accordance with each challenge. It is important that e-learning can play an effective role even in face-to-face classes, along with increase participation. Active students, producing a variety of electronic content, increasing the enthusiasm and interest of learners, increase parental satisfaction, how to manage online classroom, improve online learning process, increase interaction in e-learning, increase teacher efficiency and provide internships in a new way with very good results.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher Assistant
  • Teaching-learning
  • Online education
  • Learning challenges
  • Educational software