بررسی کج فهمی های دانش آموزان دورة متوسطه در یادگیری موضوع ترمودینامیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشجوی کارشناسی، گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر که به روش تحلیلی-توصیفی انجام گرفته است، بررسی کج­فهمی­های دانش­آموزان پایه یازدهم متوسطه، در یادگیری مفهوم ترمودینامیک است. جامعه­ی آماری پژوهش، 112 دانش آموز دختر پایه یازدهم در منطقه 15شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 است که به طور تصادفی انتخاب شدند. پرسش­های پژوهش در قالب پرسش­نامه­ای با 10 سوال چهار گزینه­ای مطرح گردید که دربارة مفاهیم گرماشیمی، سیستم و محیط، دما و گرما، آنتالپی، واکنش گرماگیر و گرمازا  بودند. سپس پاسخ­های دانش­آموزان با نرم­افزار آماری اس پی اس اس مورد ارزیابی قرار گرفت و  نتایج آن در قالب توضیحات، تجزیه و تحلیل گردید. با تحلیل هر سؤال، کج فهمی­های دانش آموزان در آن موضوع استخراج شد. نتایج پژوهش نشان داد که مبحث گرماشیمی، در کتاب درسی شیمی پایه‌ی یازدهم، نیاز به بازبینی و تکمیل و ساده­سازی دارد و دبیران شیمی، می­توانند با اتخاذ شیوه تدریس متاسب، در کاهش و رفع کج­فهمی­های مبحث گرما شیمی، گام مؤثری بردارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Students' Misconceptions about Learning Thermodynamics in Second-round High School

نویسندگان [English]

  • Motahhare Khaki
  • Elham Zamani
  • Zahra amini
Chemistry student, Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research, which has been done analytically-descriptively, is to investigate the misconceptions of 11th grade high school students about the concept of thermodynamics. For this purpose, 112 students were randomly selected from among the 11th grade students of the second round high school in the 15th district of Tehran in the academic year 1399-1400, all of whom were girls. In order to identify common misunderstandings of students, a questionnaire containing 10 four-choice questions was used. The questions included the concepts of thermochemistry, system and environment, temperature and heat, enthalpy, endothermic and exothermic reaction. Then, the students' answers were evaluated as data by SPSS statistical software and the results were presented and analyzed in the form of explanations. From the analysis of each question, students' misunderstandings in that subject were extracted. Based on these analyses, the topic of thermochemistry of the 11th grade high school chemistry textbook needs to be reviewed, supplemented and simplified, and the chemistry teachers can take steps to reduce and eliminate misunderstandings on the subject of thermochemistry by adopting an appropriate teaching method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Misconception
  • Thermodynamics
  • Entropy
  • Chemistry education
  • Second-round High School