بازهم ضرورت بازاندیشی در آموزش علوم تجربی

نوع مقاله : سرمقاله

نویسنده

گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران

چکیده

یکی از اولین قدم ها برای آموزش علمی بهتر، مفهوم سازی مجدد علوم (اندیشیدن متفاوت) است. دانش علمی عمومی و مفاهیمی که در آن نهفته است مهم هست. همچنین شناخت مفاهیم علمی با گذشت زمان مهم است. بازاندیشی در آموزش به معنی عام و آموزش علوم به طور خاص از گذشته همیشه مورد توجه و تاکید متخصصان بوده است. امروز شرایط پیش آمده ناشی از کرونا انگیزه این بازنگری است و دیروز عدم توفیق دانش آموزان در درک بهتر جهان. اما یک چیز همیشه ثابت است و آن اهمیت سواد علمی است. افراد جامعه امروز باید مجهز به سواد علمی شوند تا از آسیبهای پیش آمده در امان باشند. توصیه به بازنگری در آموزش علوم برای برقراری ارتباط صحیح بین آموزش علوم و نیازهای جامعه است که بخشی از آن با توسعه سواد علمی محقق می­شود. از طرفی ماهیت خود علوم و توسعه پیوسته علم ایجاب می کند مفاهیم علمی به طور مرتب مفهوم سازی شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Again, the Need for Rethinking in the Science Education

نویسنده [English]

  • Masoud Saadati
Department of Science, Farhangian University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

One of the first steps in a better scientific education is re-conceptualizing science (thinking differently). General scientific knowledge and the concepts it entails are important; it is also important to recognize scientific concepts change over time.
Rethinking in education in the general and science education in particular has always been the focus of scholars. Today, the situation caused by Corona Virus Pandemic is the motivation for this rethinking, and in the past, the failure of students to better understand the world. But one thing is always certain, the importance of scientific literacy. People in today's society need to be equipped with scientific literacy to be safe from harm. It is recommended to rethinking science education in order to establish the correct relationship between science education and the needs of society, part of which is achieved through the development of scientific literacy. On the other hand, the nature of science itself and the continuous development of science require that scientific concepts be conceptualized on a regular basis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Science education
  • Rethinking in science education
  • Re-conceptualization