استفاده از فنّاوری اطّلاعات و تکنولوژی آموزشی در یادگیری شیمی با تأکید بر وبگاه‌ها و نرم افزارهای پرکاربرد شیمی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران

2 دانشجوی آموزش شیمی، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران

چکیده

در عصر بیماری­های حسّاسی مانند کرونا نیاز به آموزش از راه دور بیش از پیش احساس می­شود. بنابراین استفاده از فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات روشی­نوین و مکمّلی مستحکم برای تدریس و یادگیری دروس مطالعاتی است. به ویژه برای درس انتزاعی شیمی که بهره­گیری از نرم­افزار­های متنوّع گامی بزرگ در جهت درک مفاهیم دشوار می­باشد. آموزش مجازی (الکترونیکی) بروز­­ترین روش­های یادگیری شیمی مطابق با اصول نوین آموزشی در عرصه­ی آموزش جهان را فراهم می­کند. بهره­گیری از تجربیات و راهکار­های بهبود کیفیت تدریس و یادگیری محققان می­تواند روند آموزش را هموا­رتر ساخته و زمینه­ی رشد و ارتقای هر چه بیشتر عرصه تکنولوژی را فراهم سازد. در این مقاله با هدف مرور مطالب مربوط به فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات و آموزش الکترونیکی و معرفی نرم­افزارهای آموزشی در درس شیمی به همراه مزایا و اهداف و معایب آن­ها که با روش تحلیل مضمون ادبیات، پیشینه و نتایج پژوهش انجام شده است و با آوردن نمونه هایی از آثار پژوهشی به کاربردهای آموزشی آن­ها در آموزش شیمی پرداخت شد. روش مورد مطالعه، جستجو در پایگاه­های اطّلاعاتی فارسی و بررسی مقالات، کتب و پایان نامه های مرتبط با آموزش شیمی می­باشد و در پایان نیز به ارائه پیشنهادهایی برای بهبود آموزش الکترونیکی پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Overview of the Use of Information Technology and Educational Technology in Learning Chemistry with Emphasis on Sites and most Widely Used Software in Chemistry

نویسندگان [English]

  • Yavar Ahmadi 1
  • Alireza Khodaei 2
1 Department of Science, Farhangiyan University, Tabriz, Iran
2 Student of Chemistry Education, Farhangian University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

      In the age of sensitive diseases such as corona virus, the need for distance education is felt more than ever. Therefore, the use of information and communication technology is a new and solid way to teach and learn study courses. Especially for chemistry as an abstract course where using a variety of software is a big step towards a lasting understanding of difficult concepts. Virtual (electronic) education provides the most up-to-date methods of chemistry learning in accordance with the new educational principles in the field of world education. Utilizing the experiences and strategies to improve the quality of teaching and learning of researchers can smooth the educational process and provide the ground for further growth and promotion of technology. In this article, with the aim of reviewing data related to information and communication technology and e-learning and introducing educational software in chemistry course along with their advantages, goals and disadvantages, which have been done by literature analysis method, background and research results Examples of research works on their educational applications in chemistry education were discussed. The method of study is searching in persian databases and reviewing articles, books and dissertations related to chemistry education, and at the end, suggestions for improving e-learning are presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemistry education
  • Information and Communication Technology
  • Educational Technology
  • E-learning