بررسی دانش مورد نیاز نو معلّمان دانش آموخته ی شیمی دانشگاه فرهنگیان برای تدریس علوم تجربی دوره ی اوّل متوسّطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی دانش مورد نیاز نو معلّمان دانش آموخته رشته آموزش شیمی برای تدریس علوم تجربی دوره­ی متوسّطه اول از لحاظ دانش محتوا، در دو وضعیت مطلوب و موجود با ارایه چهارچوب مناسب برای مؤلفه­های محتوای دانش موضوعی در حوزه علوم تجربی است، در اجرای پژوهش از روش ارزشیابی توصیفی از طریق گردآوری اطّلاعات با استفاده از آزمون­ها سنجش دانش موضوعی به سؤال­ها پژوهش پاسخ داده شده است، نتایج این پژوهش نشان داد که نومعلّمان درپایه­های مختلف تحصیلی با مشکلاتی در حوزه دانش موضوعی روبه رو هستند و این موضوع حاکی از این واقعیت است که برنامه­های درسی کارشناسی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان و چشم‌اندازهای حاکم بر آنها نمی­تواند تمام جوانب وگستردگی برنامه درسی علوم تجربی را در برگیرد، توجه به گستردگی دانش موضوعی و محتوایی برنامه‌های درسی علوم تجربی، ایجاب می‌کند که برنامه‌های درسی دانشگاه فرهنگیان هماهنگ و همسو با برنامه‌های درسی علوم تجربی باشد و همچنین برای دستیابی به کارایی و اثربخشی بیشتر، در حمایت از دانش آموختگان با ایجاد سایت و آموزش های ضمن خدمت برخط و حضوری به عنوان پشتیبان حرفه معلّمی مکمل آموزش های دانشگاه گردد، ایجاد رشته علمی- تخصصی مرتبط در دانشگاه فرهنگیان از دیگر راهکارهای است که به سیاست­گذاران و تصمیم گیرندگان پیشنهاد می­گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing the Knowledge Required by Novice Chemistry graduates of Farhangian University to Teach Sciences in the first round of High School

نویسنده [English]

  • Sharif Kamyabi
Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study is to identify the knowledge needed by new chemistry graduates to teach experimental sciences in the first round of high school in terms of content knowledge, in both desirable and existing situations by providing a suitable framework for the content components of thematic knowledge in the field of experimental sciences. In conducting research through descriptive evaluation method by collecting information using tests to assess thematic knowledge, research questions have been answered. The results of this study showed that novice teachers in various educational levels face problems in the field of subject knowledge. Due to the breadth of thematic and content knowledge of science curricula, it is required that the curricula of Farhangian University be in line with the science curricula and also to achieve greater efficiency and effectiveness, in supporting graduates by creating a site and training. Online and face-to-face service as a support for the teaching profession to complement the university education, creating a relevant scientific-specialized field in Farhangian University is another solution that is offered to policy makers and decision makers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content Knowledge
  • Novice teachers
  • Chemistry education
  • Farhangian University
  • Teaching sciences