طراحی محتوای آموزشی نوین مبتنی بر شیوه پدیدارنگاری برای مبحث واکنش‌های اکسایش-کاهش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، ایران، تهران،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

چکیده

پدیدار نگاری روشی است در زمره روش‌های پژوهش کیفی که در حیطه پارادایم تفسیری جای دارد. این روش در دهه ۱۹۷۰ در دانشگاه گوتنبرگ سوئد ایجاد شد و هدف آن دستیابی به درکی عمیق از مفاهیم متفاوت یک پدیده در نزد افراد مختلف می‌باشد. اساس این روش مبتنی بر این اصل است که افراد مختلف می‌توانند تجارب و یا مفاهیم متفاوتی از یک پدیده دریافت نمایند. استفاده از پدیدار نگاری در علوم تجربی مانند شیمی می‌تواند به مثابه کشف جنبه‌های متفاوت این علم باشد. از این رو در تحقیق حاضر ما در تلاش هستیم تا با تلفیق آموزش الکتروشیمی و مبحث واکنش‌های اکسایش-کاهش و بهره‌گیری از تجربیات یادگیرندگان به آموزش هرچه بهتر این علم کمک کنیم. محتوایی مبتنی بر پدیدارنگاری طراحی و تدریس شد. پرسشنامه‌ای حاوی 33 سؤال طراحی و پس از ارزیابی و تأیید آن، برای ارزیابی کارایی روش ارائه شده استفاده گردید. ضریب دشواری، ضریب تمیز و ضریب هماهنگی درونی سؤالات پرسشنامه، توسط روش پیش آزمون-پس آزمون ارزیابی و با کمک نرم افزار SPSS به تحلیل داده‌‌ها پرداخته شد. نتایج حاصله کارامدی روش پدیدارنگاری در تدریس مبحث واکنش‌های اکسایش-کاهش تأیید کردند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a New Educational Content based on the Phenomenography Method

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Ghalkhani 1
  • Mohammad Reza Khodarahm 2
1 Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
2 Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]

      Phenomenography is one of the methods of qualitative research and is located in the domain of interpretive paradigm. This methodology was created in the 1970s at the University of Gothenburg, Sweden. The basis of this approach is based on the fact that different people can have different experiences or concepts of one phenomenon. The use of phenomenography in empirical sciences, such as chemistry, can be seen as the discovery of different aspects of this science. Therefore, in present research, we tried to help the better education of this science by integrating the teaching of the electrochemical and oxidizing-reduction reactions and taking advantage of the learners' experiences. A content based on phenomenography was designed and taught. A questioner containing 33 question was prepared and after evaluation and confirmation was employed for assessing of the method effectiveness. The coefficient of difficulty, the coefficient of cleanliness and the internal co-ordination coefficient of the questioner were assessed by pre-test and post-test. The data were analyzed by SPSS software. The results indicated that the teaching of redox reactions by the phenomenography method is effective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Phenomenography
  • Teaching Method
  • Educational Content
  • Electrochemistry
  • Oxidation-reduction reaction