تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی پایه دهم از نظر مؤلّفه های اصلی آموزش محیط زیست براساس روش شانون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

علوم پایه ، فرهنگیان ، اهواز ، ایران

چکیده

در این مطالعه مؤلّفه­های اصلی آموزش محیط زیست در کتاب درسی شیمی پایه دهم سال تحصیلی 99- 1398 به روش شانون مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر کاربردی – توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. به  دلیل محدودیت جامعه آماری که- ماهیّت موضوع مورد تحقیق ایجاب می نمود- نمونه گیری انجام نشد و کل محتوای کتاب اعم از متن، شکل، حاشیه، پرسش و سایر آیتم­های موجود در آن به عنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. شش مؤلّفه­ی آب، هوا، خاک، جانوران و گیاهان، آلودگی­های صوتی، و انرژی به عنوان مؤلّفه­های اصلی آموزش محیط زیست قلمداد گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها به روش فوق الذکر نشان داد، بر خلاف مؤلّفه­ی هوا که بیشترین فراوانی را داشت مؤلّفه­ی آب با ضریب اهمّیّت 2611/0 بالاترین بار وزنی را به خود اختصاص داد، در مقابل آلودگی­های صوتی با ضریب اهمّیّت صفر پایین ترین درجه­ی اهمّیّت را داشته و خاک، انرژی، جانوران و گیاهان  و هوا به ترتیب از بار وزنی و درجه اهمّیّت کمتری برخوردار هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content Analysis of the Tenth Grade Chemistry Textbook in terms of the Main Components of Environmental Education based on Shannon Method

نویسنده [English]

  • Elham manoochehrizadeh
Basic Science, Farhangian, Ahwaz, Iran
چکیده [English]

      In this study, the main components of environmental education in the tenth grade chemistry textbook in the academic year 1398-99 have been studied by Shannon method. The present study is applied-descriptive and content analysis. Due to the limitations of the statistical population, which the nature of the subject under study required, sampling was not performed and the entire content of the book, including text, shape, margin, question and other items in it, was selected as a sample and examined. Six components of water, air, soil, animals and plants, noise pollution, and energy were considered as the main components of environmental education. Analysis of the data by the above method showed that, unlike the air component, which had the highest frequency, the water component with a significance coefficient of 0.2611 had the highest weight load, in contrast to noise pollution with a significance coefficient zero has the lowest degree of importance, and soil, energy, animals, plants, and air have less weight and degree of importance, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemistry education
  • Environmental
  • Content analysis
  • Shannon
  • Sustainable development