تحلیل چارچوب ارزیابی سواد علمی دانش آموزان در مطالعه بین‌ المللی پیزا

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

چکیده

سازمان همکاری و توسعه­ی اقتصادی از سال 2000 هر سه سال یک بار با استفاده از آزمون سواد علمی پیزا (PISA)، عملکرد دانش آموزان 15 ساله کشورهای عضو را با تأکید بر توانایی آنها برای مقابله با مسائل دنیای واقعی و چالش­های زندگی آینده، مورد سنجش قرار می­دهد.سنجش پیزا، تنها بر پایه­ی بازتولید آن چیزی نیست که دانش آموزان آموخته­اند، بلکه برای آزمودن این است که دانش آموزان چگونه می­توانند آموخته­های خود را در موقعیّت­های جدید، چه در مدرسه، چه خارج از آن به کار ببرند. آزمون پیزا در راستای پاسخ به این سؤالات است که آیا دانش آموزان برای مقابله با چالش­های زندگی آینده به­خوبی آماده می­شوند؟ در این پژوهش ضمن تشریح سیستم ارزیابی پیزا، ابعاد مختلف سواد علمی در قالب این سیستم مورد تحلیل قرار گرفته است. مقایسه کلی ساختار نشان داد که آزمون پیزا مهارت خواندن، علوم، ریاضیات و حل مسأله را با تمرکز بر ویژگی‌های دانش آموزان، انگیزه و نگرش آنها به یادگیری و استراتژی­های یادگیری مورد ارزیابی قرار می‌دهد، درحالی که آزمون‌های تیمز و پرلز به مطالعه روند آموزش ریاضی و علوم و پیشرفت سواد خواندن، به ترتیب، با محوریت برنامه درسی و با تمرکز بر رفتارهای کلاسی معلمان و فعّالیّت‌های مدارس می‌پردازند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Assessment Framework of the Students' Scientific Literacy in the PISA International Study

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Ghalkhani
  • Ali Shiralipour
Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Since 2000, the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) measures the performance of 15-year-old students using the Pisa Scientific Literacy Test (PISA) in member countries every three years, emphasizing their ability to deal with real-world issues and future life challenges. PISA assessment is not just about reproducing what students have learned, but also about testing how students can apply their learning in new situations, both at school and outside. The PISA test answers questions about whether students are well prepared to face the challenges of a future life. In this research, while describing the PISA evaluation system, different dimensions of scientific literacy in the template of this system have been analyzed. A general comparison of the structure of the PISA test with the trends in the international mathematics and science study (TIMSS) and progress in international reading literacy study (PIRLS) tests was done in terms of objective, type of questions, and process. The PISA test assesses the skills of the reading, science, mathematics, and problem solving by focusing on students' characteristics, motivation, and attitudes toward learning and learning strategies, while the TIMSS and PIRLS study the mathematics and science education and reading literacy progress, respectively, with curriculum orientation and with focusing on curriculum and teachers' classroom behaviors and school activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • PISA assessment
  • Scientific literacy
  • Chemistry
  • Learning