آموزش قاعده VSEPR و پیش بینی شکل هندسی مولکول ها با استفاده از مدل سازی به روش ایبسه

نوع مقاله : تجربه معلمی

نویسنده

گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران

چکیده

این مقاله به بیان و تحلیل یک تجربه آموزشی در رابطه با آموزش و تدریس شکل هندسی مولکول­ها و قاعده­ی VSEPR (نظریه دافعه زوج الکترون لایه ظرفیت) به کمک مدل­سازی به روش ایبسه (آموزش کاوش محور علوم) پرداخته است و رویکردی کیفی دارد.نگارنده در این نوشتار سعی دارد تا با ذکر تجربه زیسته و معلمی خود به معرفی فعالیت مدل­سازی ساده­ای بپردازد که علاوه بر افزایش تنوع فعالیت­های آموزشی که برای تدریس شکل هندسی مولکول­ها طراحی شده است، محرکی برای بحث درباره ایده­هایی فراتر از "قانون هشتایی" را فراهم ­کند. در نتیجه­ی این دست ورزی، درک بیشتر و بهتری از پیوند کووالانسی و شکل هندسی مولکول ها برای فراگیر حاصل می­شود بدون آن که نیاز به حفظ کردن مطلب و یا فرمولی باشد. همچنین، هزینه کم، دسترسی آسان به وسایل و مواد مورد نیاز، قابلیت حمل و نقل، رویکرد روانشناختی، توجه به تفاوت­های فردی و سبک­های یادگیری مختلف، جلب توجه مخاطب و... از مزایای این روش محسوب می­شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teaching VSEPR Rule and Predicting the Geometric Shapes of Molecules Using IBSE Modeling

نویسنده [English]

  • Elham manoochehrizadeh
Department of Science, Farhangian University, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

This article describes and analyzes an educational experience related to teaching the geometric shape of molecules and the VSEPR rule using IBSE modeling (Inquiry-Based Science Education) and has a qualitative approach. In this article, the author tries to mention her lived teaching experience to introduce a simple modeling activity, which in addition to increasing the variety of educational activities designed to teach the geometric shape of molecules, is a stimulus to discuss ideas beyond the "octet rule. As a result of this handwork, a greater and better understanding of the covalent bond and geometric shape of molecules is obtained for the learner without the need to memorize the material and the formula. Also, low cost, easy access to the necessary tools and materials, psychological approach, attention to individual differences and different learning styles, attracting the audience's attention, etc. are the advantages of this method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Modeling
  • VSEPR rule
  • Geometric shape of molecules
  • IBSE method