بررسی کج فهمی ها در پیوندهای شیمیایی براساس الگوی تفکر چند سطحی جانستون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران

چکیده

دانش آموزان در درس شیمی با تعریف ها و الگوهایی مختلف برای توجیه تشکیل پیوندها و ترکیب های شیمیایی رو به رو می­شوند و معلّمان انتظار دارند، دانش آموزان آنها را به خاطر بسپرند و بتوانند به کار برند. در این پژوهش میزان درک و توانایی در کاربرد این تعریف و الگوها  و همچنین کشف کج فهمی های دانش آموزان در مورد پیوندهای شیمیایی مورد بررسی توصیفی– تحلیلی قرار  می­گیرد. ابتدا با استفاده از الگوی ارائه در سطوح چندگانه جانستون، برنامه ای در مبحث پیوندهای شیمیایی، برای تعیین میزان فهم دانش آموزان  طرّاحی شده و سپس از سوی "ده" گروه "سه نفره " از دانش آموزان پایه دوازدهم مورد بررسی قرار گرفت . نتیجه این بررسی نشان می­دهد گرچه اغلب دانش آموزان می­توانند توضیح و شرح درستی از پیوندهای یونی، کووالانسی ارائه نمایند و حتّی ساختار لوویس و  نمایش نقطه ای را رسم و یا مدل هایی را بسازند امّا در تجزیه و تحلیل این مدل­ها دارای تصوّراتی اشتباه هستند. دلیل این یادگیری با عمق کم و ناپایدار می­تواند به حجم بالای مطالب درسی در هر  پایه آموزشی، به کارگیری روش غیر فعّال مانند سخنرانی، عدم ایجاد انگیزه  و شوق یادگیری در فراگیران از جمله مواردی است که می­تواند در یادگیری ضعیف و ایجاد کج فهمی­ها مؤثّر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of Misunderstandings of Chemical Bonds Based on Johnston's Triangle Multilevel Thought Model

نویسنده [English]

  • Zahra Ahmadabadi
Department of Science, Farhangian University, Mashhad, Iran
چکیده [English]

Students faced with various definitions and patterns in chemistry to justify the formation of chemical bonds and compounds. Teachers expect the students to memorize and apply all these concepts. This descriptive-analytical study investigated the understanding, ability for using these definitions and patterns, and the misapprehension of students regarding chemical bonds. First, a plan was developed concerning chemical bonds utilizing the Johnston learning model to determine the understanding of students. The plan was assessed for ten groups of three grade 12 students. The results demonstrated that although most of the students can give a good explanation of ionic and covalence bonds and even draw the structure of Lewis or fabricate models, they have incorrect assumptions for the analysis of these models. The reason for this shallow and unstable learning can be attributed to the high volume of teaching material in each educational level and this factor itself can cause more misunderstandings. Using passive methods such as lecturing, lack of motivation and enthusiasm for learning in learners which can be effective in poor learning and misunderstandings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemical bonds
  • Covalence bond
  • Ionic bond
  • Misunderstanding
  • Johnston's triangle multilevel thought model