اثر بخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی درس شیمی دانش آموزان پایه یازدهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه فرهنگیان، یزد، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی درس شیمی دانش آموزان پایۀ یازدهم انجام شد. این پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح گروه­های کنترل نابرابر بود. جامعه آماری این پژوهش 100 نفر از دانش آموزان دختر پایۀ یازدهم رشتۀ تجربی دورۀ دوم متوسطۀ شهرستان یزد در سال تحصیلی 1397-98 بودند، که از بین آنها دو کلاس به تعداد 80 نفر با روش تصادفی خوشه­ای به عنوان نمونه انتخاب و در گروه­های آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدّت 9 جلسه تحت آموزش راهبردهای خود­تنظیمی قرار گرفتند. ولی گروه گواه هیچ گونه آموزش راهبردهای خود­تنظیمی دریافت نکرد. هر دو گروه قبل از آموزش، بلافاصله بعد از آموزش و مرحله پیگیری مورد آزمون قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد گروه آزمایش و گواه در پس از آزمون و مرحله پیگیری تفاوت معنی­داری داشتند و آموزش راهبردهای خود­تنظیمی بر پیشرفت تحصیلی درس شیمی دانش آموزان پایۀیازدهم اثر معنا­دار دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Teaching Self-regulatory Strategies on Academic Achievement in 11th Grade Chemistry Students

نویسنده [English]

  • Sedighe Nazemian
Farhangian University, Yazd, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to determine the effectiveness of teaching self-regulatory strategies on the academic achievement of 11th grade students in chemistry. In this study, it was semi-experimental with the design of unequal control groups. The statistical population of this study was 100 female students of the 11th grade of experimental field in Yazd secondary school in the academic year of 2018-19, among which two classes of 80 people were selected by cluster random sampling method and in control and experimental groups. The experimental group was trained in self-regulatory strategies for 9 sessions. However, the control group did not receive any self-regulatory training. Both groups were tested before training, immediately after training, and the follow-up phase. Variance analysis was used to analyze the data.
 The results showed that the experimental and control groups were significantly different in the post-test and follow-up stages. And teaching self-regulatory strategies has a significant effect on the academic achievement of chemistry lessons for 11th grade students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-regulatory strategies
  • academic achievement
  • Chemistry Education