مطالعه و شناسایی کج فهمی‌های دانشجومعلمان پسر رشته آموزش ابتدایی در مورد تفاوت ویژگی های ذرات سازنده مواد در حالت های فیزیکی مختلف

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران

چکیده

از آنجا که بسیاری از مفاهیم پایه علوم تجربی برای اولین بار در دوره ابتدایی آموزش داده می­شوند، معلمان ابتدایی نقش مهمی در درک مفاهیم علمی به وسیله­ی دانش­آموزان دارند. یکی از دلایل ایجاد کج فهمی در دانش­آموزان وجود بدفهمی­های مشابه در معلمان دوره ابتدایی است، بنابراین شناسایی و اصلاح کج فهمی­های دانشجومعلمان ضروری است. هدف این پژوهش مطالعه و استخراج کج فهمی­های رایج در میان دانشجومعلمان آموزش ابتدایی درباره تفاوت ویژگی­های ذرات سازنده مواد در حالت­های جامد، مایع و گاز می­باشد. جامعه آماری پژوهش، دانشجومعلمان پسر ورودی سال 97 پردیس علامه امینی تبریز و نمونه آماری پژوهش 105 نفر می­باشد. به منظور گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامه حاوی 6 سوال چندگزینه­ای استفاده گردید. پس از تایید روایی پرسشنامه، آزمون درشرایط عادی کلاس و بدون اطلاع قبلی دانشجویان برگزارگردید. پاسخ­های دانشجومعلمان برای ارزیابی میزان درک آنها و استخراج کج فهمی­های احتمالی مورد تحلیل آماری و توصیفی قرارگرفت. براساس نتایج حاصل مشخص گردید که بسیاری از دانشجومعلمان و به طور خاص دانشجومعلمان با مدرک دیپلم علوم انسانی در درک تفاوت ویژگی­های ذرات سازنده ماده در حالت­های فیزیکی مختلف دارای کج فهمی بوده و  درک درستی از ماهیت ذره­ای ماده ندارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prospective Primary Education Teachers' Misconceptions about Properties of Constituent Particles in Different States of Matter

نویسنده [English]

  • Masoud Saadati
Department of Science, Farhangian University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Since many basic concepts of science are taught for the first time in the elementary school, elementary teachers have an important role in students’ understanding. One of the reasons for the students' misunderstandings is the existence of similar misunderstandings in elementary teachers, so identifying and correcting the misconceptions of the future elementary teachers is essential. The purpose of this research is to study the understanding of prospective primary school teachers about the differences in properties of constituent particles of substance in three states. The statistical population of this study is the student teachers of Allameh Amini campus in Tabriz in 1397 and the sample was 105 boys. A questionnaire containing 6 multiple choice questions was used for data collection. The validity of the questionnaire was confirmed by two lecturers of science and the test was held in normal class conditions. Student responses were collected and analyzed statistically and descriptively to evaluate their understanding and elicit their misconceptions. According to the results obtained, many student teachers have misconceptions about the differences between the properties of the constituent particles in different physical states. This problem is especially acute for college student teachers with a diploma in humanities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Prospective teacher
  • Misconception
  • Primary school’s education
  • Particle nature of matter
  • States of matter