مقایسه یادگیری مشارکتی و انفرادی بر اساس طبقه‌بندی بلوم در مباحث ترکیبات یونی و مولکولی کتاب علوم تجربی پایه نهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

تحقیق حاضر به منظور مقایسه یادگیری مشارکتی و انفرادی بر اساس طبقه‌بندی بلوم در مباحث ترکیبات یونی و مولکولی کتاب علوم تجربی پایه نهم انجام پذیرفت. این پژوهش به روش نیمه تجربی و با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل صورت گرفته و جامعه آماری تحقیق را دانش آموزان دختر پایه نهم دوره متوسطه اول ناحیه یک شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 97-98 تشکیل می­دهند. گروه نمونه شامل 40 نفر از دانش آموزان بودند که در دو کلاس جداگانه به طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده از میان چهار کلاس انتخاب شدند. یک کلاس به‌عنوان گروه آزمایش و یک کلاس به‌عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. پیش از اجرای روش تدریس یادگیری مشارکتی، دو گروه به‌وسیله آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته‌ای مورد آزمون قرار گرفتند. گروه آزمایش به روش تدریس مشارکتی به مدت چهار هفته و گروه کنترل نیز در همین مدت روش تدریس انفرادی را دریافت نمودند. نتایج حاصل نشان داد که میزان یادگیری دانش آموزان با روش یادگیری مشارکتی بیشتر از روش انفرادی است. همچنین نتایج نشان داد که استفاده از روش یادگیری مشارکتی در مقایسه با یادگیری انفرادی بر میزان یادآوری و یادسپاری اطلاعات علمی، میزان درک و فهم مطالب آموخته‌شده، میزان به کار بستن و ترکیب (آفریدن) مطالب درسی، مؤثرتر بوده است ولی بر میزان قدرت تجزیه‌وتحلیل و ارزشیابی مطالب درسی تأثیر معناداری مشاهده نشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of the Effect of Collaborative and Individual Methods on Learning Ionic-Molecular Components of compounds based on Bloom's cognitive level

نویسندگان [English]

  • Akram Abdali 1
  • Seyed Mohsen Mousavi 2
  • Batoul Sabzeh 2
1 Chemistry student, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry, Farhangian Universit, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of the present study was to compare the effect of collaborative and individual methods on learning of ionic and molecular compounds of 9th grade experimental science based on Bloom's cognitive level. This study was quasi-experimental with pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the study consisted of female students studying in the junior high school in the education office district one of Khorramabad in the school year 97. The sample group consisted of 40 students who were selected in two separate classes by simple random sampling from four classes (one as experimental group and the other as control group). Prior to the implementation of collaborative teaching method, the two groups were tested by a researcher-made academic achievement test, which was designed and validated based on the 9th grade Experimental Science book. The results showed that the learning rate of students trained in collaborative learning was more than those who were trained individually. It was also found that using cooperative learning method was more effective on memorizing scientific information, understanding and comprehension of learning materials, and applying the content, but it was not more effective on analyzing power and curriculum evaluation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Collaborative Learning Approach
  • Individual Learning Approach
  • Bloom Learning Levels
  • Experimental Science Textbook