برخی از مشکلات یادگیری در شیمی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی رشته شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی مسائلی است که یادگیری شیمی را برای یادگیرنده دشوار کرده است. در این مقاله یافته‌های حاصل از تحقیق پژوهشگران در چند دهه گذشته مورد بررسی قرار گرفته تا با تجزیه و تحلیل آن­ها یک جمع بندی کلی در مورد مشکلات یادگیری شیمی انجام شود و با ارائه پیشنهاداتی این مشکلات تا حد امکان کاهش داده شود. در این پژوهش به جای روش­های تحقیق کمی از روش تحقیق کیفی استفاده شده است. یافته‌های پژوهش در چهار دسته­ی کلی محتوای برنامه درسی، زبان و ارتباطات، شکل­گیری مفاهیم و انگیزه بیان شده است. نتایج پژوهش نشان می­دهد که بیشتر مشکلات مربوط به زبان تخصصی شیمی، محتوای مورد استفاده و ماهیت مفهومی ریاضی و انتزاعی است. برای کاهش مشکلات یادگیری باید در انتخاب محتوا دقت شود، زیرا انتخاب محتوا نخستین مرحله برای رسیدن به هدف یعنی یادگیری مطلوب است. همچنین باید در فرایند آموزش دانسته­های قبلی دانش­آموزان در نظر گرفته شود زیرا ممکن است یادگیرنده، اطلاعات پیش نیاز کافی در مورد مبحث مورد نظر نداشته باشد. برای ایجاد انگیزه برای یادگیری بهتر است تا خود یادگیرنده با مسائل درگیر شود تا یادگیری برای او آسان شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Some learning problems in chemistry

نویسندگان [English]

  • Reza Nouri 1
  • Ramin Rahimi 1
  • Vahid Amani 2
1 Chemistry student, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate issues that have made the learning process difficult for learners to complete. In this article, the findings of the researchers in the past few decades have been examined to reach a general overview about chemistry learning obstacles and also to reduce these very problems to the lowest possible extent by providing some suggestions. Qualitative research method has been used instead of quantitative method. This research's findings are expressed in four general categories: curriculum content, language and communication, concept formation, and motivation. Results illustrate that problems are related to the specialized language of chemistry, the amount of content, abstract and mathematical nature of the aforementioned subject. In order to reduce learning's difficulties, one must be careful about choosing the content to teach because selection of the content is the first step to achieve the desired goal of learning. Student's previous knowledge about a subject is crucial because that can ease the path of reaching the final destination of the desired learning (the learner may not have sufficient prerequisite information on the topic). It is also better to motivate a learner to engage with another in order to make the process of learning easier for all.

کلیدواژه‌ها [English]

  • learning
  • Education
  • Chemistry Education
  • Learning Problems