Introducing artificial intelligence for personalized learning of chemistry

Document Type : Review article

Authors

1 Secretary of Chemistry, General Department of Education, Hamadan Province, Iran and Master's student, Chemistry Education Department, Farhangian University, PO Box 14665-889 Tehran, Iran

2 Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran

Abstract

Education is the foundation of future human generations; Therefore, it is necessary to use the most intelligent and advanced technologies in this field. One of the latest technologies is artificial intelligence. Artificial intelligence is the ability of a computer or machine to think or learn. The expansion of artificial intelligence applications in education has created tremendous changes in this field. The global development of this technology in education has changed the way of teaching and learning. In personalized learning, the teacher does not teach the same lessons to all students, but guides each student in a unique path. The present research has been carried out using a descriptive-analytical method with the aim of investigating the applications of artificial intelligence in chemistry education. The findings of the research show that the use of artificial intelligence can help in providing educational materials to students and their learning process and provide a platform to support teachers. Educational methods have been improved with the help of this technology. Moreover, it helps enhance motivation, cooperation, interaction, and academic achievements.

Keywords


افضل نیا، محمدرضا (1387). طراحی و آشنایی با مراکز و مواد و منابع یادگیری. تهران، انتشارات سمت.
انصاری پور، آریا؛ فرمانی، خسرو (1398). فضای مجازی و رابطه آن با جرایم جوانان و نوجوانان در ایران. ششمین همایش ملی پژوهش­های مدیریت و علوم انسانی در ایران­، دانشگاه تهران.
پورمحمدباقر اصفهانی، لطیفه؛ صفرآبادی، نجمیه سادات (1401). مروری بر کاربرد سیستم­های متاورس در آموزش. فناوری­های آموزشی در یادگیری. 18 (5) .
حسینیان، حامد (1402). معایب، آسیب­ها و محدودیت­های استفاده از هوش مصنوعی در حوزه آموزش و یادگیری­.
صادقی، تورج؛ بختیاری­، منصوره (1395­) بررسی مزایا و معایب تکنولوژی اطلاعات در آموزش و یادگیری­. مطالعات روانشناسی و آموزشی­، 1 (3)، 25-15.
ظفری، مصطفی؛ اسماعیلی، علی؛ صادقی نیارکی، ابوالقاسم (1400). مروری بر کاربردهای هوش مصنوعی و واقعیت مجازی در آموزش. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی ، 36 (11) .
علیزاده، احمد؛ سرآبادانی، علی (1400). کاربردهای هوش مصنوعی در مهندسی شیمی، دوازدهمین کنفرانس ملی پژوهش­های نوین در علوم و مهندسی شیمی، بابل.
کاظمی فلوردی، کوثر (1399). کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری. رشد و فناوری، 7، 6-7.
Humphry, T., Fuller, L. (2023). Potential ChatGPT use in undergraduate chemistry laboratories. Journal of Chemical Education, 100 (4), 1434–1436.
Dwivedi, Y.K., Hughes, L., Ismagilova, E. (2021). Artificial intelligence (AI): multidisciplinary perspectives on emerging challenges, opportunities, and agenda for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 57, 101994.