The effect of chemistry laboratories on improving learning and students' interest in chemistry

Document Type : Original research

Author

The official secretary of education of Ashtian city

Abstract

Experimenting is one of the ways to learn the general principles and results of science, which can make students think, discuss, draw conclusions, and ultimately make learning desirable. Helping students understand many topics of chemistry textbooks ensures sufficient attention and intelligent implementation of the guidelines of each experiment to learn topics even more deeply. The present research was conducted with the aim of exploring the ways of increasing students' interest and learning in chemistry by conducting chemistry experiments during the academic year of 1402-1403. The statistical population of the research was selected from among 24 female students of the twelfth grade of the experimental field of Mahbobeh Danesh school in Ashtian, Iran. This research was investigated with the action research method and using individual findings, observation, interviews with experts, study of scientific sources, and researcher made questionnaire among twelfth grade students. The findings indicate that conducting chemistry experiments while teaching chemistry led to more learning in the 12th chemistry lesson and increased students' interest in chemistry. It also caused an increase in their motivation and consolidation of the 12th chemistry content in students’ minds.

Keywords


اصغری لالمی، نسیم (1402). روش­های غیر حضوری در تدریس آزمایشگاه شیمی. پژوهش در آموزش شیمی. 5(2)، 44-60.
اصغری لالمی، نسیم (1401). روش­های آزمایشگاهی جایگزین در تدریس آزمایشگاه شیمی. پژوهش در آموزش شیمی. 4(3)، 415-430.
بدریان، عابد؛ هنرپرور، بهاره؛ ناصری آذر، اکبر (1389). طراحی و اعتبار بخشی الگوی آموزش زمینه- محور شیمی مبتتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات. نوآوری­های آموزشی، 9(36)، 101-125.
پاک نیت، صبا؛ رحیمی،‌ علیرضا (۱۳۹۵). نقش آزمایشگاه در یادگیری درس شیمی. کنفرانس ملی دانش و فناوری روانشناسی، همدان، دانشگاه فرهنگیان همدان.
پیله ور، آذر (۱۳۹۷). آموزش شیمی مبتنی بر آزمایشگاه و شیوه­های ارائه آن. دهمین کنفرانس آموزش شیمی، تهران، دانشگاه فرهنگیان تهران.
جعفر علی جاسبی، سمیه؛ گل محمدی، نیلوفر؛ حسینی، مجتبی (1392). مسکوت ماندن فلسفه شیمی، اخلاق در شیمی، زیبایی شناسی شیمی، تاریخ علم شیمی در آموزش آن. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، سمنان، دانشگاه سمنان.
خزاعی، مریم؛ عمیدیان، معصومه؛ خراشادیزاده، مهناز (۱۳۹۵). نقش آزمایشگاه در یادگیری شیمی. هشتمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، زنجان، دانشگاه فرهنگیان زنجان.
سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۱). شورای عالی آموزش و پرورش.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (۱۳۹۰). شورای عالی انقلاب فرهنگی.
شاهی، مهناز؛ فیروزی، شهربانو (۱۳۹۲). آموزش شیمی و زندگی. کنفرانس آموزش شیمی ایران، سمنان، دانشگاه سمنان.
سیف، علی اکبر (۱۴۰۲). مقدمه­ای بر نظریه­های یادگیری. تهران: انتشارات دوران.
عبودی، جلال؛ نظرپور، حامد (۱۳۹۹). مطالعه و بررسی عوامل موثر بر ایجاد علاقه مندی و انگیزش در دانش­آموزان دوره دوم متوسطه به درس شیمی. پژوهش در آموزش شیمی، 2(4) ،۷۳-۹۶.
قوچانی، معین (1399). تحلیل محتوای ارتباطی تمرین­ها و اهداف کتاب ریاضی جدید التالیف پایه ششم ابتدایی. دومین همایش ملی آموزش ریاضی ابتدایی. گرگان، دانشگاه فرهنگیان گرگان.
محمدی، برات (1392). آموزش شیمی و زندگی. کنفرانس آموزش شیمی ایران. سمنان، دانشگاه سمنان.
مقدسین، مریم؛ نیلی، محمدرضا؛ مستور،‌ هانیه (۱۳۹۶). تأثیر سه روش تدریس آزمایشگاه مجازی، آزمایشگاه واقعی و روش سنتی بر انگیزش تحصیلی. فناوری آموزش و یادگیری،‌ 3(12) ،۱-۱۲.
سید یوسفی، میر کریم؛ رحیم نیا، متین؛ طهمورثی، احسان (1401). راهکارهای جذاب سازی آموزش شیمی با استفاده از گیمفیکیشن و تلفیق آن با زندگی. پژوهش در آموزش شیمی. 4(2). 368-378.
هادی، الهام (1401). کاربست و نقش آزمایشگاه مجازی در آموزش شیمی. نشریه پژوهش در آموزش شیمی، دوره چهارم، شماره 2، 446-460.
یاوری، احمد؛ خدایی، علیرضا (۱۳۹۹). مروری بر اهمیت آزمایشگاه و آموزش شیمی مبتنی بر آزمایش. پژوهش در آموزش شیمی، 2(2)،۵۳-۶۵.