Investigating the effect of combined education with the laboratory rotation model on students' learning in the concept of balance: The case study of technical and vocational branch

Document Type : Original research

Authors

1 Assistant Professor, Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran

2 Undergraduate's Student in Chemistry Education, Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of this research is to investigate the effect of combined teaching with the laboratory rotation model on students' learning in the concept of balance. The study used a quasi-experimental method with two control and experimental groups. The population included all students of the technical and vocational branches of Najafabad are studying during the academic year of 2023-2024. A total number of 35 students were selected through convenience sampling and were trained in two groups of 15 and 20 students using combined and traditional teaching methods. In the experimental group, the combined method with the laboratory rotation approach was implemented to teach the concept of balance, and the control group was trained in the usual way. To measure the learning rate of the two groups, a researcher-made test was administered. The reliability of this tool in Cronbach's alpha was 0.75, and its validity was checked using the content validity method. After ensuring the homogeneity of the variances and the normality of the scores, one-variable covariance analysis method was used to test the research hypothesis. The results of this research showed that combined teaching with the laboratory rotation approach has a positive and significant effect (P<0.05) on students' learning in four aspects of the concept of balance, including the calculation of the ratio of coefficients (with the effect of 0.187), the coefficient (with the effect of 0.172), the law of mass conservation (with the effect of 0.266), and the using of natural numbers (with the effect of 0.350). Considering that combined education with laboratory rotation approach brings special possibilities in some cases such as access to resources, communication between teacher and learner, doing and presenting assignments for students, this type of learning leads to higher learning. Therefore, it is recommended for teachers to use the features of this educational approach to teaching-learning experiences to enhance students' learning.

Keywords


حسانی تیلمی، سلمی (1399). استفاده از رویکرد ترکیبی و آموزش معکوس در تدریس شیمی: مفاهیم و روش­ها. یازدهمین کنفرانس ملی آموزش شیمی ایران، اصفهان.
اسفیجانی، اعظم (1397). بررسی تأثیر آموزش ترکیبی بر عملکرد تحصیلی و رضایت دانشجویان. رویکردهای نوین آموزشی. 13(1)، 45-66.
اکرمی، زکیه؛ عرب­زاده، مهسا؛ خواجه، الهه؛ زاده­اریفی، فاطمه (1402). اثربخشی یادگیری مشاهده­ای بر دانسته­های دانش­اموزان پایه دهم (مورد مطالعه: مدرسه هاجر اصفهان). پژوهش در آموزش شیمی، 5(1)، 39-25.
خوش­نشین، زهره (1397). تأثیر آموزش تلفیقی بر میزان یادگیری دانش­آموزان در درس علوم. فناوری آموزش، 12(4)، 321-328.
رجبیان ده­زیره، مریم؛ ناظرشندی، مریم؛ جنگی­زهی، حمیدرضا؛ حسینب، محمدامین (1400). تأثیر آموزش ترکیبی بر خودپنداره و اشتیاق تحصیلی دانش­آموزان. آموزش در علوم انتظامی، 9(35)، 180-153.
سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی (1401). راهنمای عمل آموزش ترکیبی دوره ابتدایی. وزارت آموزش و پرورش.
شاه­بیگ، مرتضی؛ آقاحسینی، تقی؛ کلباسی، افسانه (1399). امکان­سنجی به­کارگیری روش یادگیری ترکیبی دانش­آموزان از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی. پژوهش در آموزش ابتدایی، 2(3)، 49-36.
شرفی، سکینه؛ صباغ حسن­زاده، طلعت؛ ظهور پرونده، وجیهه (1397). بررسی ویژگی­های الگوی برنامه درسی آموزش ترکیبی متأثر از نظریات یادگیری سه دیدگاه شناخت­گرا، سازنده­گرا و ارتباط­گرا. چهارمین کنفرانس بین­المللی پژوهش­های مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران.
عجم، علی­اکبر؛ مهدی­زاده، مهدیه (1402). تأثیر آموزش ترکیبی بر عملکرد تحصیلی درس هنر دانش­آموزان دختر پایه هفتم متوسطه اول شهرستان گناباد. آموزش از راه دور، 4(1)، 107-99.
عزیزی، فاطمه؛ عزیزی، زهرا؛ عزیزی، مریم (1401). بررسی تأثیر یادگیری تلفیقی بر نگرش تحصیلی و مهارت­های یادگیری خودراهبر دانش­آموزان. ایده­های نوین روانشناسی، 14(18)، 15-1.
غرایی، رضا؛ کریم­نژاد، نیما؛ اثری، محمدجواد؛ عزیززاده، مهدی (1402). یادگیری تلفیقی در آموزش شیمی. پژوهش در آموزش شیمی، 4(3)، 313-306.
فتحی، کوورش (1401). یادگیری ترکیبی در آموزش تاریخ. پژوهش در آموزش تاریخ، 3(1)، 105-92.
کاوند، ندا؛ طلایی، مهتاب (1401). آموزش ترکیبی: مروری بر ابعاد و مدل­ها. سواد تربیتی معلم، 2(1)، 140-120.
کریمی، وجیهه؛ باقری، زهرا (1402). واکاوی تعاملات عناصر آموزشی در اجتماعات یادگیری حضوری، الکترونیکی و ترکیبی: پدیدارشناسی کیفی. تدریس پژوهی، 11(1)، 115-92.
موسی­زاده، نوشین؛ خلعتبری، علیرضا؛ نصیری، داوود (1402). مقایسه آموزش درس جنین­شناسی به روش ترکیبی و سنتی بر میزان یادگیری، یادداری و رضایتمندی دانشجویان رشته پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 33(222)، 98-109.
نوری­زاده، اکبر؛ زین­آبادی، حسن­رضا (1402). شناسایی عناصر و ویژگی­های آموزش ترکیبی در دانشگاه پیام نور. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 14(27)، 281-233.
Alammary, A., Sheard, J., Carbone, A. (2014). Blended learning in higher education: Three different design approaches. Australasian Journal of Educational Technology, 30(4), 1-17.
Ameloot, E., Rotsaert, T., Ameloot, T., Rienties, B., & Schellens, T. (2024). Supporting students’ basic psychological needs and satisfaction in a blended learning environment through learning Analytics. Computers & Education, 209, 104949.
Azamat, J. (2024). The role and importance of observing safety principles in laboratory work. Research in Chemistry Education5(4), 30-42. doi: 10.48310/chemedu.2024.15073.1134
‏Bizami, N. A., Tasir, Z., Kew, S. N. (2023). Innovative pedagogical principles and technological tools capabilities for immersive blended learning: A systematic literature review. Education and Information Technologies, 28(2), 1373-1425.‏
Broad, H., Carey, N., Williams, D.P. Blackburn, R.A.R. (2023). Impact of the COVID-19 pandemic on chemistry student and staff perceptions of their learning/teaching experience. Journal of Chemical Education, 100(2), 664-671.
Cronbach, L. J., Shavelson, R. J. (2004). My current thoughts on coefficient Alpha and successor procedures. Educational and Psychological Measurement, 64(3), 391–418.
Habiddin, H., Page, E. M. (2021). Examining students’ ability to solve algorithmic and pictorial style questions in chemical kinetics. International Journal of Science and Mathematics Education, 19(1), 65-85.
Hua, M., Wang, L. (2023). The relationship between chinese university students’ learning preparation and learning achievement within the EFL blended teaching context in COVID-19 post-epidemic era: The mediating effect of learning methods. PloS One, 18(1), e0280919.‏
Shadreck, M., Enunuwe, O. C. (2018). Recurrent difficulties: Stoichiometry problem-solving. African Journal of Educational Studies in Mathematics and Sciences, 14(1), 25-31.