Designing simple experiments to compare secondary chemistry concepts

Document Type : Original research

Authors

1 Master student of chemistry, Farhangian University, Tabriz, Iran

2 Expert in supervision of preschool centers, General Directorate of Education, Hamadan, Iran

Abstract

Chemistry is a branch of science that examines elements, compounds (made of atoms, molecules, and ions), the effect of substances on each other as well as the changes that a substance exhibits during reaction with other substances. Chemistry is also one of the important high school courses, which is important in the final exams and the national university entrance exam. Nevertheless, there are many problems in chemistry education, and teachers have always thought of finding solutions for them. Using practical work and chemistry lab is a very suitable solution to improve learning chemistry. Teaching chemistry with the use of a laboratory can make students think and make learning more appealing. In this line, this research has been conducted with the aim of designing simple experiments to facilitate the learning of the concepts of the junior high school, and several simple and low-cost experiments have been introduced that can facilitate learning. The study method is based on searching Persian and English databases and reviewing articles, books, and theses related to chemistry education, and the use of laboratory in chemistry education. Finally, the significance of using experiments to facilitate the learning of chemistry has been discussed.

Keywords


احمدی، یاور، خدایی، علیرضا (1399)، مروری بر اهمّیت آزمایشگاه و آموزش شیمی مبتنی بر آزمایش،
فصلنامه پژوهش در آموزش علوم پایه، 2 (2)، 65-53.
اصغری، نسیم، امانی، وحید (1399)، اصول ایمنی در آزمایشگاه­های مدارس، مجله رشدآموزش شیمی، 129، 34.
اکبرزاده خیاوی، عظیم. اصول علم آزمایشگاه، انتشارات هاد، 1369.
آل­محمّد، سیدعلی، ابراهیمی، محمد. انصاری، مـریم. ساری (1401)، زیست شناسی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه، تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران
پیله ور، آذر (1397)، آموزش شیمی مبتنی بر آزمایشگاه و شیوه های ارائه­ی آن، دهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران.
حذر خانی، حسن، عابدین، علیرضا (1397)، شیمی (2) - پایة یازدهم دوره دوم متوسطه، تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
حذر خانی، حسن، عابدین، علیرضا (1396)، شیمی (2) - پایة یازدهم دوره دوم متوسطه، تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
حذر خانی، حسن، عابدین، علیرضا (1400)، شیمی (2) - پایة یازدهم دوره دوم متوسطه، تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
خزایی، مریم، عمیدیان، معصومه (1395)، نقش آزمایش در یادگیری مفاهیم شیمی، نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، زنجان، دانشگاه زنجان.
رجائی، صابر (1392)، چگونه آزمایشگاهی ایمن داشته باشیم؟ هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، سمنان، دانشکده شیمی دانشگاه سمنان.
صابری، ستار، عشقی، حسین. اسماعیل زاده، محمد (1392)، طراحی فعالیت های عملی آزمایشگاهی کم هزینه در درس شیمی و زندگی، هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، سمنان، دانشگاه سمنان.
قراری، محمد، محمدی، رضا، قربانی، محمود (1399)، بررسی آسیب­ها و چالش­های شیوع بیماری کرونا بر آموزش، مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران، 16، 37-29.
میرشکرائی، سید احمد، حسینی، سید جواد (1392)، اصول ایمنی در آزمایشگاه شیمی، هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، سمنان، دانشکده شیمی دانشگاه سمنان.
نادری، سوسن (1392)، دستورالعمل­های ایمنی آزمایشگاه شیمی، هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، سمنان، دانشکده شیمی دانشگاه سمنان.
Domain, D.S. (1999), Review of laboratory instructional styles, Journal of Chemical Education, 76, 543-547.
Lazonder, Ard W, Harmsen, Ruth. (2016), Meta-analysis of inquiry- Based learning: Effects of guidance, Review of educational research, 26(9), 629- 192.