The effectiveness of the brainstorming method compared to the lecture method in 10th grade chemistry

Document Type : Original research

Authors

1 دبیر شیمی آموزش و پرورش، منطقه 18، تهران، ایران

2 استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

Abstract

The purpose of this research is to investigate the effectiveness of two brainstorming and lecture teaching methods in the academic progress of students. The research method is semi-experimental in the form of a pre-test-post-test design and our statistical population includes male students of the second year of the 18th district. In order to sample the students, two classes were compared with each other, in one class brainstorming teaching method was used and in the other class, lecture method was used. Our statistical sample also included 60 male students of the 10th grade of Shahadai Haft Tir High School. Teaching by two methods of brainstorming and lecture was taught for two classes separately and after that two groups were tested and the data was analyzed by covariance test using SPSS software. The mean scores of the two experimental and control groups are significantly different from each other.

Keywords


اسکوئیلر، نادر (1372) ماهیت و ساختار هوش، تهران، کیوان.
امامقلی وند، فاطمه (1380) خلاقیت و راه های افزایش آن در دانش آموزان، رشد تکنولوژی آموزشی، دوره هفدهم، شماره ی 136.
شهبازخان ، منیژه، (1385) مقایسه بارش مغزی و بدیعه بر روی خلاقیت دانش آموزان پایان نامه کارشناسی ارشد،تربیت مدرس، تهران، ایران.
کرمی گزافی علیرضا، حاتمی کلثوم، طاهری عبدالمحمد، زمانی اکرم (1390) بررسی و مقایسه تاثیر آموزش به روش بارش مغزی با روش معمول تدریس بر روی پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش آموزان در مبحث شیمی محلولها، هفتمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، زنجان، دانشگاه زنجان.
گنجی حمزه، شریفی حسن پاشا، میرهاشمی مالک (1384) اثر روش بارش مغزی در افزایش خلاقیت دانش آموزان، نشریه تعلیم و تربیت، 21(1)، صفحات 89 – 112.
Pestel, Beverly C. (1997). Interactive Clasroon.  Journal  of College Science Teaching, 27(1), 74-76.