The impact of information and communication technology on learning chemistry

Document Type : Review article

Author

دانشجوی کارشناسی ارشد، گرایش شیمی تجزیه، دانشگاه تبریز، ایران

Abstract

In the present era, information and communication technology (ICT) has affected various dimensions of human beings, as the effects of this science on basic science courses are also evident. Chemistry is one of the subjects whose concepts are difficult to understand from the point of view of teachers and students. Due to the laboratory and non-practical nature of this course, it has a high ability to present concepts with computer simulation and animation. Many concepts such as: the movement of gas molecules, the molecular structure of compounds, etc. can be presented by computer simulation. In order to improve the teaching-learning process in any scientific field, the best methods should be used according to each subject, so that the profession of teaching and learning is always up-to-date, attractive and more efficient in parallel with the scientific development in each field. The purpose of using ICT in the curriculum planning process is to increase the quality of teaching and learning. This article tries to explain the role of information and communication technology in the field of education, investigate the place and impact of this phenomenon on the curriculum and state its advantages and disadvantages, and by bringing examples of new technologies, their educational applications in education. Check chemistry. The study method is searching in information bases and reviewing articles and books related to chemistry education. Among the most important results obtained in this research, it can be mentioned that as information and communication technology is used in many processes, the use of these technologies is inevitable in the field of education.

Keywords


    ابوطالبی، خدیجه، و یاردانی سفیدی، پریا (1392). آموزش اثربخش شیمی بر بستر فنّاوری اطّلاعات و آموزش الکترونیکی، هشتمین کنفرانس آموزش شیمی ایران. سمنان 100-150.
احسانی، ام البنین (1392). نقش فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات در آموزش علم شیمی. هشتمین کنفرانس آموزش شیمی ایران. سمنان.
اصنافی، امیررضا، و حمیدی، علی (1385). نقش فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات در توسعه آموزش و دانش با تأکید بر نقش کتابخانه­های مجازی. مجله نما،3(2)، 3-17عماری.
بهنام، ایوب (1391). بررسی تأثیر فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات بر میزان یادگیری، بهبود فرایند یاددهی-یادگیری و سواد اطّلاعاتی. ماهنامه تکنولوژی آموزشی، 1 (2)، 100-110.
ذوالفقارنسب، نریمان، و قدردان، شبنم (1394). واقعیت مجازی، سومین همایش ملی کامپیوتر. آموزشکده فنی و حرفه­ای سما واحد سنندج.
رحمانی، فاطمه. (1392). فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس شیمی (نقش وبلاگ در آموزش)، هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، دانشکده شیمی دانشگاه سمنان.   
رضوی، سیدعباس. ؛ جعفری­زاده، مجید. و نوروزی، داریوش. (1386). فصل­نامه کتاب­داری و اطلاع­رسانی، 4(9)، 20-32.                                                                                                                      
شهسواری اصفهانی، سکینه؛ مصلی نژاد، لیلی و سبحانیان، سعید (1389). مقایسه تاثیر استفاده از دو روش آموزش مجازی و سنتی بر مهارتهای قابلیت مدار دانشجویان. نشریه پزشکی هرمزگان، 4(9)، 185-191.
صراف زاده، مریم (1384). برخی کارکردهای آموزشی و پژوهشی وبلاگ­ها. مجله نما. شماره 22.
طالب­زاده، محسن. و حسینی، سیدعلی. (1386). آموزش از راه دور، رهیافتی نوین در آموزش و پرورش ایران، فصل­نامه نوآور آموزش، 29-20.
عماری، الهام. (1392). فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش نوآوری­های آموزشی در تدریس شیمی، هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، دانشگاه سمنان.
فتحی، م. (1391). آموزش شیمی در بوته نقد. مجله رشد آموزش شیمی، 26(3)، 59-64.  
قربان­زاده، صادق، (1392)،N.T.M.H.F ، bayanbox.ir .
مقدسی، حمید. ؛ ربیعی، رضا. ؛ بیگدلی، شعله. و ابراهیم­پورصدقیانی، حسن. (1395). نقش مدل­ها، رویکردها و نظریه­های یادگیری در طراحی و تولید نرم­افزارهای آموزشی مبتنی بر تکنیک واقعیت مجازی در آموزش پرستاری: مرور سیستماتیک. مجله پرستاری و مامایی ارومیه، 14(4): 300-312 .
مهرعلیزاده، یدالله، (1383). جهانی شدن، تغییرات سازمانی و برنامه ریزی توسعه منابع انسانی، دانشگاه شهیدچمران، تهران: انتشارات سمت.
Bingimlas, K. A. (2009). Barriers to the successful integration of ICT in teaching and learning environments: A review of the literature. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(3): 235-245.