احمدی، پروین؛ صمدی، پروین و موحدیان، زهره (1394). عملکرد آموزگاران در تهیه و به کارگیری ابزار جمعآوری و ساماندهی اطلاات در ارزشیابی توصیفی- کیفی، مطالعات برنامه درسی، 36، 71-96.
اسحاق نیموری، مهدی (1395). بررسی رابطه شیوههای ارزشیابی رشته فنی و حرفهای با خلاقیت هنرجویان، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 4، 27-38.
اکبرپور گنجه، احمد و امانی، وحید (1400). بررسی کجفهمیهای دانشآموزان پایه دوازدهم در مفاهیم اسید-باز، از طریق آزمون تشخیصی سه ردیفی، پویش در آموزش علوم پایه، 7(25)، 59-75)
اکرمی،زکیه و دهقانی، فاطمه (1400). تحلیل محتوای شیمی کتاب آزمایشگاه علوم تجربی پایه دهم بر اساس الگوی خلاقیت پلسک، سومین همایش ملی آموزش شیمی، تهران.
بنکداری، نسرین؛ مهران، گلنار؛ ماهروزاده، طیبه و هاشمی، سیدعباس (1395). ویژگیهای استاد شایسته در آموزش عالی ایران: یک مطالعه کیفی، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(1)، 117-138.
حسنی، محمد و نصرت ناهوکی، عبدالسلام (1393). مقایسه میزان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در برنامه ارزشیابی کیفی و توصیفی و ارزشیابی سنتی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 49(13)، 108-124.
رضاپور، یوسف (1395). بررسی میزان تحقق اهداف ارزشیابی در پایه اول و دوم دبستانهای استان آذربایجان شرقی، فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 9(33)، 69-82.
رضایی، علی اکبر و سیف، علی اکبر (1385). تأثیر ارزشیابی توصیفی بر ویژگیهای شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی دانشآموزان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 5(18)، 40-11.
رفیعیان، کیوان و خدایی، علیرضا (1399). بررسی ارزشیابی تکوینی و چگونگی اجرای اثربخش آن در آموزش شیمی، سومین همایش بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، همدان.
زاهدبابلان، عادل؛ فرجاللهی، مهران و همرنگ، محمد (1391)، عوامل موثر در کاربرد ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان ابتدایی، فصلنامه فناوری آموزش، 7(1)، 45-57.
قاسمی، فرشید؛ جهانی، جعفر (1389). اثر گذاری آموزش خلاقیت، برکودکان دبستانی براساس الگوی پلسک، فصلنامه برنامه مطالعات درسی. 10(90)، 82-63.
قلیزاده، آذر؛ قنبری طلب، محمد و قنبری، علی (1391). بررسی تأثیر انواع ارزشیابی بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی پایه سوم ابتدایی دانشآموزان شهرستان لردگان، پژوهش در برنامهریزی درسی، 9(32)، 82-94.
کارشکی، حسین؛ مومنی مهمویی، حسین و قریشی، حسین (1395). مقایسه انگیزش تحصیلی و کیفیت زندگی دانشآموزان پسر مشمول ارزشیابی توصیفی با ارزشیابی سنتی، پژوهش در برنامهریزی درسی، 11(13)، 104-114.
کشتی آرای، نرگس؛ کریمی علویجه، اکرم و فروغی ابری، احمدعلی (1392). شناسایی موانع و چالشهای اجرای طرح ارشیابی توصیفی، پژوهش در برنامهریزی درسی، 10(12)، 53-68.
میرزایی، انصار و قلخانی، معصومه (1395). بررسی کجفهمی دانشآموزان سال چهارم دبیرستان در مفهوم شیمی اسید و باز، نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، زنجان
نادری، سوسن (1395). شیوههای نوین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، زنجان.
نقیزاده ، حمید و سعادتمند، زهره (1396). تأثیر اجرای آزمونهای عملکردی در درس علوم تجربی در میزان پیشرفت، نگرش تحصیلی و قدرت یادداری دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان مبارکه، فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 10(37)، 13-33.
نوروزی، داریوش، رضوی، سیدعبّاس (1398). مبانی طرّاحی آموزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.