Designing educational content for the subject of electrochemistry by combining STEM and TPACK approaches

Document Type : Review article

Authors

1 Master student of chemistry, Farhangian University, Tabriz, Iran

2 Assistant Professor of Chemistry, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran.

4 Expert in supervision of preschool centers, General Directorate of Education, Hamadan, Iran

Abstract

Electrochemistry is one of the sub-branches of chemistry that investigates chemical reactions that are carried out due to the passage of electric current, or their performance causes the creation of electric current. Electrochemistry is always known as one of the most difficult subjects in high school courses, and teaching and learning it has always been difficult. One of the constant concerns of high school chemistry teachers has been the teaching of electrochemistry, and chemistry teachers have always tried to provide solutions that facilitate the learning of chemistry. In the current research, the design of educational content in the field of electrochemistry with the STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) approach for undergraduate chemistry students has been discussed, during which the teacher designs the educational content and creates knowledge content. Also, after designing the educational content, the teacher should be able to teach this educational design with a new approach, that is, using the TPACK (Teaching Technology Content Knowledge) approach. The STEM and TPACK approach used in this research is one of the new methods and approaches of designing educational content and teaching, which use them in teaching and designing an educational content helps the long-term and meaningful learning of learners and leads to exploration and acquisition of skills in learners. However, the successful implementation of such approaches and strategies requires that teachers be aware of them and guide classroom activities accordingly.

Keywords


احمدآبادی، زهرا (1399). مقاله بررسی کج فهمی­ها براساس سطوح چندگانه جانستون در پیوندهای شیمیایی. پژوهش در آموزش شیمی، 5 ،40-25.
امیری, فاطمه. کل صفتان, محمدرضا (1398). رویکرد استم و الزامات پیاده سازی آن در ایران .فصل نامه پویش در آموزش علوم پایه. 50-42.
آیتی، محسن و رستمی، مریم (1390) بهره­ گیری معلمان علوم پایة مقاطع راهنمایی و متوسطه از فاوا. نشریة علمی پژوهشی فناوری آموزش، 6 (1)، 48-41.
پاکروح، بهزاد (۱۳۸6). الکتروشیمی. تهران: انتشارات اندیشه سرا
تورانی، حیدر (2001). الگویی برای ارتقای مستمر کیفیت در فرآیند برنامه درسی دوره ابتدایی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 66، 70-47.
خوش نشین، زهره؛ تأثیر آموزش تلفیقی بر میزان یادگیری دانش آموزان در درس علوم، نشریه علمی-پژوهشی فناوری آموزش، تابستان ، جلد 12 ،شماره 4، 328-321، 1397.
رستمی مسنی، کورش؛ بررسی امکان اجرای برنامه­درسی تلفیقی در مقطع ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دی 1393.
زمانیان، عیسی. آقاپور، الهه. ابراهیمی، استیره (1399). نقش شبکه های اجتماعی در آموزش و یادگیری و ارائه راهکارهای اجرایی آن. فصلنامه علوم تربیتی. https://www.hfj.ir/
عمادزاده، مصطفی. بختیاری، بهروز. صامتی، مرتضی. (1382). برآورد تابع تولید آموزش عالی دانشگاه­های دولتی ایران. https://www.noormags.ir/view/en/articlepage/2429/38
مارچ شیدر، کمک کنیم آموزش یکپارچه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات توسعه پیدا کند، ترجمه محمد جعفر جوادی، نشریه چشم انداز آموزشی، شماره 11، بهار 1395.
متین فر، نرگس، کیان مرجان، مروری بر روش­های تدریس دوره ابتدایی مبتنی بر برنامه­های درسی تلفیقی هنر، اولین کنفرانس ملی یافته­های نوین، اسفند 1397.
مطلبی فرد، علیرضا و همکاران، چیستی و چرایی رویکرد تلفیقی با تأکید بر رویکرد میان رشته­ای در آموزش، آموزش و بهسازی منابع انسانی، اردیبهشت1389.
مهر محمدی، محمود و همکاران، ارائه یک مدل الگوی تلفیق میان رشته­ای در طراحی برنامه درسی، فصلنامه علمی پژوهشی، شماره 18، 8-31، پاییز 1389.
مهر محمدی، محمود، نقد و نظری بر نگاشت سوم سند"برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران"، نشریه مطالعات برنامه درسی، شماره 18، 8-13 پاییز، 1389.
Akaygun, S.; Aslan-Tutak, F. (2016) STEM Images Revealing STEM Conception of PreService Chemistry and Mathematics Teachers, Int. J. Educ. Math. Sci. Technol., 4, 1: 56-71.
Alrwaished, N., Alkandari, A., & Alhashem, F. (2017). Exploring in- and pre- service science and mathematics teachers technology pedagogy content knowledge (TPACK): What next? Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13 (9),6113-6131.
Aminifar E, Saleh Sedghpour B, Valinejad F. [The Role of Technology on the Mathematics Learning]. Journal of Technology of Education (JTE). 2011; 5(4): 265-272. Persian.